Fysisk beröring i förskolan – viktig för barns omsorg och lärande
Ricardo Gonçalves de Sousa synliggör mäns arbete i förskolan i sin avhandling som handlar om vikten av fysisk beröring i förskolan.
Beröring är ett känsligt ämne i förskolan, särskilt för manlig förskolepersonal. Samtidigt är det ett viktigt verktyg i barns omsorg och lärande – som pedagogisk handling. Det visar Ricardo Gonçalves de Sousa i sin avhandling i pedagogik vid Örebro universitet.
Ricardo Gonçalves de Sousa är legitimerad förskollärare och nybliven doktor i pedagogik vid Örebro universitet. I sin avhandling har han studerat fysisk beröring i samspelet mellan manliga förskollärare och barn vid tre förskolor i Sverige.
– Män utgör bara omkring fyra procent av personalen på våra förskolor och få män söker sig till förskollärarutbildningarna. Manlig förskolepersonal uttrycker ofta en oro för att deras kroppsliga samspel med barn ska misstänkliggöras på grund av debatter om sexuella övergrepp och pedofili, säger han.
Fysisk beröring fyller fem funktioner
Samtidigt visar tidigare forskning att beröring är viktig för att hantera känslor, öka koncentrationsförmågan och bidra till sociala relationer. Det innebär att beröring är ett viktigt verktyg för personalen i förskolan.
I sina observationsstudier har Ricardo Gonçalves de Sousa kunnat identifiera fem olika typer av fysisk beröring som pedagogisk handling: beröringen kan vara fokusorienterande, vägledande, stödjande, känslomässig eller lekfull.
– Det kan handla om klappar, kramar, hålla hand eller lättare beröring för att ge instruktioner och vägleda, ge barnen uppmuntran och bekräftelse eller som en integrerad del av en lek.
Ju yngre barnen är, desto viktigare funktion har beröringen. Mäns och kvinnors sätt att använda beröring inte verkar skilja sig åt när Ricardo Gonçalves de Sousa jämför sin studie med liknande forskning med kvinnliga deltagare.
– De manliga förskollärarna jag har observerat avstår inte från fysisk beröring i mötet med barnen, vilket förvånade mig eftersom en del tidigare intervjustudier tyder på att det skulle vara så. Det är snarare olika typer av beröring som pedagogisk handling som skiljer, vilket beror på manliga förskollärares förhållningssätt och andra kontextuella faktorer, säger han.
Mer kunskap ger trygga förskollärare
Ricardo Gonçalves de Sousa hoppas att hans forskning ska bidra till en mer nyanserad syn på fysisk beröring i förskolan och en tryggare arbetsmiljö för förskolepersonal, där omsorg och integritet kan gå hand i hand.
– Att prata om fysisk beröring som pedagogisk handling utifrån ett vetenskapligt perspektiv innebär att förskollärare får möjlighet att utveckla ett gemensamt yrkesspråk och bli mer trygga i sin profession.
För samtidigt som barn har rätt att skyddas har de också rätt att bli omtyckta, få omsorg och lära sig.
– Fysisk beröring som pedagogisk handling mellan förskollärare och barn – och även mellan barn – är ett mänskligt behov och ett uttryck för en omsorgsrelation där de även allra mesta spontana, lekfulla och känslomässiga beröringstillfällen borde få mer plats i förskolan, säger Ricardo Gonçalves de Sousa.
Avhandlingen "Fysisk beröring som pedagogisk handling i förskolan: Beröringens funktioner och villkor i mötet mellan manliga förskollärare och barn" undersöker hur fysisk beröring används som en pedagogisk resurs i interaktionen mellan manliga förskollärare och barn. Här kan du läsa hela avhandlingen.
Text: Anna Lorentzon
Foto: Anna Lorentzon