Fullt hus när Örebroforskare bjöd på populärvetenskapliga föreläsningar

Magnus Lodefalk

Magnus Lodefalk, forskare i nationalekonomi, berättade om oro, förhoppningar och fakta kring vad AI innebär för framtidens arbetsmarknad.

Många tog chansen att ta del av ny kunskap på Kulturkvarteret i Örebro när universitetet bjöd på populärvetenskapliga föreläsningar i kortformat.
– Så roligt att många ville vara med och fira att Örebro universitet fyller 25 år, säger Anna Asplund, projektledare.

I lördags stod sex forskare på scen och berättade om sin forskning på 15 minuter. Den perfekta balansen mellan stillasittande och fysisk aktivitet, nya läkemedel mot bröstcancer, TBE och hur vi kan rädda planeten var några av ämnena.

Johanna Björklund på scen.

Johanna Björklund, forskare i miljövetenskap, bjöd bland annat på tips för att äta mer hållbart: mindre kött, mindre matsvinn, fair trade och ekologiskt för att värna både växter och djur.

Andreas Nilsson.

Många tog chansen att prata med Andreas Nilsson, forskare i idrottsvetenskap, efter hans föreläsning om den optimala balansen mellan stillasittande och fysisk aktivitet. Hans budskap var att ”all rörelse räknas”.

Anna Göthlin Eremo

Idag lever nio av tio kvinnor med bröstcancer i minst tio år efter diagnos. Samtidigt dör fyra kvinnor varje dag till följd av bröstcancer. Biomedicinforskaren Anna Göthlin Eremo pratade om utvecklingen av nya läkemedel mot bröstcancer, där målet är att inom en snar framtid kunna individanpassa varje behandling utifrån cancervävnadens biologi.

På fredagen lyssnade över femhundra gymnasieelever från Örebro och Karlskoga på populärvetenskapliga föreläsningar om allt från mikroplaster och preventivmedel till sugardejting, framtidens arbetsmarknad och nya metoder för att bekämpa brott.

Anna Kremel och två elever.

Anna Kremel, forskare i företagsekonomi, berättade om cirkulär ekonomi och hur skräp och ekonomi hänger ihop. Hennes uppmaning om att panta aluminiumburkar hörsammades av två elever som kom fram med en samling burkar efter föreläsningen.

Mats Öhlén, Maria Camacho Doyle och Lena Gunnarsson.

Mats Öhlén, forskare i statskunskap, Maria Camacho Doyle, forskare i kriminologi och Lena Gunnarsson, forskare i genusvetenskap fick möta gymnasieelever under fredagen.

Text: Anna Lorentzon, Jasenka Dobric och Linda Harradine
Foto: Anna Lorentzon, Jasenka Dobric och Linda Harradine