”Civilsamhället borde ifrågasätta beroendet av staten”

Erik Amnå med keps framför buske i Almedalen

Det finns skäl att vara orolig och att kritisera regeringens politik för civilsamhället. Det slog statsvetaren Erik Amnå fast i ett seminarium i Almedalen
– Men civilsamhället måste också idka självkritik och ifrågasätta beroendet av staten, säger han.

Erik Amnå, professor emeritus i statskunskap vid Örebro universitet, samtalade om civilsamhällets förhållande till staten som finansiär och deras verksamhet, tillsammans med representanter för bland andra Diakonia och Fremia, arbetsgivarorganisationen för fristående organisationer.

– Den trygga ekonomiska utveckling som staten står för kan ha gjort organisationer för bekväma, för professionella, på bekostnad av demokratiuppdraget. De behöver inte sina medlemmar eftersom de ändå får pengar, säger Erik Amnå.

Studieförbunden är en del av detta civilsamhälle. Erik Amnå har som forskare sett exempel på lättsinnighet med medel hos förbund. Det är självklart viktigt att vara noga med att motverka fuskenligt honom. Men det krävs mer för att hänga med i tiden.

– För studieförbunden räcker det inte med att berätta om sin stolta historia utan de måste utvecklas för att kunna nå dom som står längst bort från utbildning och bildning, säger han.

Här finns ett dilemma för studieförbunden enligt Erik Amnå, som kan leda till att de avstår, att de blir för bekväma.

– Det finns risker med att nå ut i miljöer där det finns organisationer och nätverk som inte har en demokratisk tradition. Att nå ut till rappare i förorten är en utmaning. Det är ingen enkel uppgift och det kan bli fel. Men demokratinyttan är stor om man lyckas.

Text: Maria Elisson
Foto: Marie Brodin

Medverkan i seminariet Vad villregeringen med civila samhället - strypa eller stödja?

Erik Amnå, professor emeritus i statskunskap, demokratiforskare, statlig utredare, Örebro Universitet
Mattias Brunander, generalsekreterare, Diakonia
Sofia Camnerin, generalsekreterare, Sveriges Kristna Råd