Presentation av medverkande
Katarina Ståhlkrantz är lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. Hon är utbildningschef för Rektorsprogrammet där hon också undervisar. Katarina undervisar och handleder också i andra ledarskapsutbildningar och i Skolverkets Samverkan för bästa skola (SBS). Hon har många års erfarenhet av att arbeta som ledare i olika roller inom skolväsendet, senast som skolchef. Katarinas forskningsintressen är skolans styrning och ledning samt hur rektorer och skolchefer som pedagogiska ledare kan bidra till skolutveckling.
Niclas Rönnström är docent i pedagogik vid Stockholms universitet. Han undervisar på Rektorsprogrammet vid Stockholms universitet, och han leder forskargruppen SOUL (Skolors organisering, utveckling och ledning) och Stockholms universitets forskarnätverk för skolutveckling (SUFS). Niclas forskar om skolledarskap, förändringsledning, kapacitetsbyggande och skolutveckling, och publicerar sin forskning nationellt och internationellt. Han har arbetat med skol- och skolsystemutveckling i Sverige, Europa, USA och Asien, och han medverkar i det nationella forskarstödet till regeringsuppdraget Samverkan för bästa skola. (foto Clément Morin)
Christian Lundahl är professor i pedagogik vid Örebro universitet.
Han forskar om utbildningshistoria, internationella jämförelser och kunskapsbedömning. Christian har undervisat på Studie- och yrkesvägledarprogrammet, lärarutbildningen och Rektorsprogrammet om bland annat utbildningspolicy och bedömning. Han har publicerat ett flertal böcker och artiklar kring bedömning och utbildningshistoria.