Föreläsarprogram

Föreläsning I: Katarina Ståhlkrantz, Linnéuniversitetet

Pedagogiskt ledarskap igår, idag och i framtiden - Implikationer för skolledare

Samtidigt som det pedagogiska ledarskapet under många år ansetts vara det mest centrala i skolledaruppdraget, har det varit problematiskt att leva upp till. Ett vanligt argument är tidsbrist, när administrativa arbetsuppgifter konkurrerar ut det pedagogiska ledarskapet. En annan orsak kan vara att det saknas en tydlig definition av vad ett pedagogiskt ledarskap innebär, vilket leder till att skolledare ställs inför en mängd olika förväntningar på det pedagogiska ledarskapets utövande – ibland svårtolkade och kanske till och med motstridiga.

Inledningsvis ges en historisk och nutida presentation av hur pedagogiskt ledarskap kan förstås, men också en reflektion över hur skolledare kan förhålla sig till och navigera mellan olika krav och förväntningar på dess utövande. Därefter diskuteras möjliga framtida förväntningar på och tolkningar av det pedagogiska ledarskapet. Även om det pedagogiska ledarskapet förmodligen även fortsättningsvis kommer vara utmanande, skapar det också möjligheter. 


Föreläsning II: Niclas Rönnström, Stockholms universitet

Skolframgång åt alla utan undantag – Att leda och bygga kapacitet för likvärdig utbildning

Rätten till likvärdig utbildning medför en reell utmaning för förskolor, skolor och skolledare som är lika i lagen men som varierar i praktiken. Parollen En skola för alla brukade betyda att alla ska ges tillgång till utbildning, men idag har den kommit att innebära att alla ska nå framgång i utbildning. Detta har kommit att bli förskolans, skolans och skolledarnas huvudsakliga uppgift och största utmaning och den kräver två sorters kapacitetsbyggande i förskolor och skolor.

Föreläsningen belyser och problematiserar skolledares kunnande, skolledarskapets betydelse och vikten av kapacitetsbyggande i förskolor och skolor som har skolframgång åt alla som uppgift.

Med utgångspunkt i deltagarnas frågor, för därefter Christian Lundahl ett samtal med Niclas Rönnström.