Matematikbiennalen 2024
21 mars 2024 08:00 — 22 mars 2024 17:00
Örebro universitet bjuder in till Sveriges största mötesplats för oss med intresse för matematikundervisning och matematikdidaktik - Matematikbiennalen 2024.
Matematikbiennalen 2024 blir den 23:e upplagan av denna återkommande kongress som genomförs vartannat år på olika platser i Sverige.
Tema för dagarna är "Tillsammans kan vi mer".
Vartannat år lockar Matematikbiennalen mellan 2000 och 3000 matematikintresserade pedagoger, skolledare, forskare, studenter och andra till två dagar fyllda av föreläsningar, workshops, utställningar, diskussioner och andra aktiviteter.
Här finns möjlighet att inspirera andra, kompetensutveckla sig, lära känna kollegor från hela landet samt vara med och påverka framtidens matematikundervisning.
Utöver programmet arrangeras en kongressmiddag under kvällen den första kongressdagen.
Här kan du läsa mer om och anmäla dig till Matematikbiennalen 2024.
Här hittar du intervjuer med de fyra internationella föreläsarna
Våga lita på att dina elever har egna idéer – och låt dem jämföra sina lösningar med varandra.
– Du som lärare behöver inte alltid vara den som förklarar allt och visar lösningarna, säger Elham Kazemi, professor i matematikdidaktik vid University of Washington.
Genom att förändra lärmiljön kan du som lärare skapa ett rum som uppmuntrar dina elever att tänka aktivt. Peter Liljedahl, professor i matematikdidaktik vid Simon Fraser University i Vancouver, Kanada, bjuder i sin föreläsning på tips för hur du steg för steg skapar ett tänkande klassrum.
Att främja intresset för matematik redan i förskoleåldern är viktigt för barns matematiska utveckling senare i livet, menar Esther Levenson, professor vid Tel Aviv University i Israel.
– Jag vill bidra till att väck en kärlek för matematik, redan i tidig ålder, säger hon.
Matematikundervisning måste kopplas till mänskliga värden som skönhet, hopp och fascination. Det menar Nathalie Sinclair, professor i matematikdidaktik vid Simon Fraser University i Vancouver, Kanada, som forskar om kroppens och konstens betydelse för inlärningen av matematik.