Abstrakt - Ett liv som andra i gemenskap med andra

Alfabetisk ordning efter efternamn.

Andersson A-L., Östlund, D., Klang, N. Den anpassade skolans mångfacetterade kunskapsuppdrag – ett forsknings- och utvecklingsprojekt (pdf) 

Andersz, C. Erfarenheter av övergången från ung till vuxen med rörelsehinder (pdf)

Arvidsson, P., Lindholm, A-C. Intellektuell funktionsnedsättning och social sårbarhet – En förstudie i hur gruppinterventionen ESCAPE-NOW fungerar i en svensk kontext (pdf) 

Arvidsson, P., Lundqvist, J. Hållbar Utveckling av Inkluderande Förskolor: Ett tvärvetenskapligt forskningsprojekt (pdf)

Björne, P., Lövgren, V., Taubner, H. Vardag präglad av väntan. Erfarenheter hos personer med omfattande intellektuell funktionsnedsättning (pdf)

Flygare Wallén, E., Öhrvall, A-M., Sköld, A., Herulf Scholander, L., Asaba, E., Guidetti, S. Att bli förstådd och att förstå: Avgörande för självbestämmande och för att må bra hos personer med IF (pdf)

Fridström Montoya, T., Broström, L. Ställföreträdares behörighet i personliga frågor (pdf)

Geffen, J. Välfärdens visselblåsare – personligt ombud som instrument för brukarinflytande (pdf)

Gustavsson, C., Johansson, S. Användning och inställning till vårdmöten via internet bland personer med funktionsnedsättning – resultat från den nationella enkätundersökningen ”Svenskarna med funktionsnedsättning och internet” (pdf)

Gustavsson, M., Alfredsson Ågren, K., Larsson, S. En framtid som andras? Övergång från anpassad gymnasieskola till daglig verksamhet (pdf)

Holmefur, M., Janeslätt, G., Wennberg, B., Arvidsson, P. Tidsuppfattning och daglig tidshantering hos vuxna med intellektuell funktionsnedsättning (pdf)

Jansson, K. Balansgång mellan en persons 'bästa' och vilja - gode mannens roll i beslutsfattande för personer med intellektuell funktionsnedsättning (pdf)

Johansson, S., Gustavsson, C. Är det funktionsnedsättning snarare än hög ålder som förklarar det digitala utanförskapet? - resultat från den nationella enkätundersökningen ”Svenskarna med funktionsnedsättning och internet” (pdf)

Karlsson, L., Henriksson, H. Hälsoskillnader mellan unga med och utan Intellektuell funktionsnedsättning (IF) (pdf)

Korenaga, K. Acceptans och utveckling av normalisering i Japan (pdf)

Larsson, S. Delaktighet och inflytande i handläggning av beslut om LSS-insats för personer med måttlig till mer omfattande IF (pdf)

Ljungberg, M. ‘Det är ingen som klarar av att få fart på mitt barn utom jag- det är bara jag’: Föräldrars erfarenhet av att bo tillsammans med och ge omsorg till ett vuxet autistiskt barn som saknar sysselsättning (pdf)

Matérne, M, Holmefur, M. Anhörigas upplevelser och erfarenheter av vårdkvalitet i hälso- och sjukvården för vuxna med flerfunktionsnedsättning (pdf)

Memišević, Al. Att vara elev i ett segregerat fritidshem i lärandets tidevarv (pdf)

Nilsson, L. Särskilt stöd eller stöd till alla, skola ur ett funktionsrättsperspektiv (pdf) 

Olsson, I. Att utveckla inkludering i skola och samhälle: Undervisning av funktionella kunskaper för gymnasieelever med intellektuell funktionsnedsättning. (pdf)

Palmqvist, L., Käcker, P, Danielsson, H., Lidström, H., Alfredsson Ågren, K. COVID-19:s effekter på delaktighet för personer med intellektuell funktionsnedsättning (pdf)

Pelto-Piri, V., Kronman, L., Wetterling, J., Kjellin, L. Safewards och social inkludering. En intervjustudie med patienter i rättspsykiatrin. (pdf)

Pettersson, C., Baudin, K. Vikten av ett hållbart, tillgängligt, jämlikt och inkluderande samhälle - perspektivet från personer som använder rullstol (pdf)

Randell, E., Wennberg, B., Strandberg, T., Forslund, T. Föräldrastöd enligt ”parenting young children” (PYC) för föräldrar med intellektuella och kognitiva svårigheter (pdf) 

Sjölin, M., Jonasson, A., Hallgren, K., Johansson, S. T., Barow, T. Omsorg och kunskap i samspel - en förutsättning för lärande. En etnografisk studie om omsorg och undervisning i anpassad grundskola för elever som läser ämnesområden. (pdf) 

Sköld, A., Öhrvall, A-M., Flygare Wallén, E., Asaba, E., Guidetti, S. Möjligheter och hinder för att nå hållbarhetsmålen i Agenda 2030 för personer med intellektuell funktionsnedsättning: En photovoice-studie. (pdf)

Tegler, H., Klang, N. Lärares strategier för att stödja kommunikation, lärande och delaktighet hos elever med svåra och multipla funktionsnedsättningar (pdf)

Witte, I., Gustafsson, J. Spelar kön någon roll i Supported Employment? - En kvalitativ studie om deltagares erfarenheter. (pdf) 

Öhrvall, A-M., Wennberg, B., Käcker, P., Lidström, H. Hur involveras personer med intellektuell funktionsnedsättning i kommunernas kvalitets- och förbättringsarbete? (pdf)