Rekommendation 1
Öka kunskap och information
Kunskap och information
|
Bifall 28
|
Avslag 1
|
Avstår 2
|
Örebro kommun ska prioritera ökad information till alla invånare kring klimatförändringar och åtgärder som invånare i kommunen kan göra för att påverka utvecklingen, genom skola, föreningar, studieförbund och arbetsgivare. Införa olika incitament tex utmaning kring att öka kunskapen, klimatkort, cykelvänlig arbetsplats.
Motivering:
Motivering: Behöver fokusera på information som visar på varför individer i Örebro behöver göra förändringar. Öka förståelse kring vad det kostar att göra och vad kostar det att inte göra förändringar. Generella kunskapen är för låg. Alla barn idag har inte kunskap kring trafikregler eller cykelkunskaper.
Rekommendation 2
Se över och utveckla arbetet med bilparkering och parkeringsavgifter
Bilparkering
|
Bifall 12
|
Avslag 11
|
Avstår 8
|
Örebro kommun ska se över arbetet med bilparkering och parkeringsavgifter, genom bland annat framtagandet av (utveckling av befintlig) en app som synliggör lediga parkeringsplatser i staden samt ett system där parkeringsavgiften differentieras utifrån boende och tid. Även de kommunala bolagen bör jobba med sina parkeringar.
Motivering:
Viktigt dels för att inte behöva "snurra runt" i staden och leta parkering. Göra det dyrare för personer som har möjlighet till cykel då det är ett incitament som påverkar personers val av transportmedel. Viktigt också för att minska parkering som står länge på parkeringar ute på gatan, ska bli lättare att hitta till parkeringshus. Använda boendeparkeringsstystemet. Viktigt med detta förslag är att de som är förlorare är de som står länge på gatorna, som väljer bil som medel. Vinnare är de som behöver korttidsparkering, handeln i centrum.
Rekommendation 3
Pendlarparkering och cykelbanor
|
Bifall 27
|
Avslag 1
|
Avstår 3
|
Örebro kommun ska skapa säkra och trygga pendlarparkeringar för bil och cykel i anslutning till kollektivtrafik, både i utkanten av staden samt i tätorterna. Samt hela/ reparerade och plogade gång och cykelbanor till och från pendlarparkeringar men också inne i Örebro tätort.
Motivering:
Viktigt för att få flera att åka kollektivt, många vinnare att känna trygghet att parkera sin cykel och bil, ser inte några förlorare i detta förslag. Bättre miljö inne i staden. Det ska vara lätt att cykla till busshållplatsen. Och det finns behov att hålla cykelbanor i gott skick.