Presentation av medverkande
Andreas Ryve är professor i matematikdidaktik vid Mälardalens universitet och Örebro universitet. Han har tidigare varit aktiv som forskare och professor i Högskolan i Östfold i Norge, Umeå universitet och University of Oxford. Ryve arbetar i projekt nära huvudmän, Skolverket och andra offentliga aktörer i syfte att genomföra forskning som fungerar i praktiken.
Ulrika Bergmark är professor i pedagogik vid Luleå tekniska universitet och vetenskaplig ledare vid utbildningsförvaltningen i Piteå kommun. Hon samverkar med rektorer och lärare med praktiknära forskning och utveckling i förskola och skola. Bergmarks forskning inriktas på samverkan mellan skola och universitet, skolutveckling, lärares professionella lärande, elevers delaktighet och hälsofrämjande arbete.
Christina Wiklund är lärare i SO och svenska vid Pitholmsskolan (7–9-skola) och förstelärare i FoU-teamet i Piteå kommun. Hon är initiativtagare till och lokal handledare för ett aktionsforskningsprojekt runt källkritiskt tänkande i SO-undervisningen och en forskningscirkel om högstadieelevers lässtrategier.
Ann Öhman Sandberg är lektor i pedagogik vid Örebro universitet och projektleder universitetets arbete med regeringens satsning på ULF-avtal. Hennes forskningsintresse rör hållbarheten av skolutvecklingssatsningar och har tidigare bland annat studerat regeringens karriärstegsreform för lärare och Skolverkets kompetensutvecklingssatsning Läslyftet. Utöver det undervisar hon på lärarutbildningen. Under 2017–2022 var hon projektledare för universitetets strategiska satsning Framtidens lärarutbildning.
Christian Lundahl är professor i pedagogik vid Örebro universitet. Han forskar om utbildningshistoria, internationella jämförelser och kunskapsbedömning. Lundahl har undervisat på studie- och yrkesvägledarprogrammet, lärarutbildningen och rektorsutbildningen om bland annat utbildningspolicy och bedömning. Han har publicerat ett flertal böcker och artiklar kring bedömning och utbildningshistoria.