Föreläsarprogram

Forskning som fungerar i praktiken – system för skolutveckling

Andreas Ryve, Mälardalens universitet och Örebro universitet.

Föreläsningen fokuserar på den senaste forskningen där huvudmän och forskare arbetar tillsammans för att bygga upp system för skolutveckling, förbättrad undervisning och kunskapsutveckling hos barn och elever. Jag tar utgångspunkt både från utvecklingsprojekt i Sverige och från internationell forskning i syfte att teckna en bild i hur huvudmän kan arbeta med forskningsbaserad skolutveckling. Forskningsbaserad skolutveckling behöver bygga på studier om allt ifrån rik undervisning, lärares roll och forskningsbaserade lärarhandledningar till produktivt kollegialt lärande, effektiv kompetensutveckling och förvaltningens roll att leda skolutveckling.

Strategiskt och operativt arbete med att bygga en forsknings- och utvecklingsmiljö i en utbildningsförvaltning

Ulrika Bergmark, Luleå tekniska universitet och Christina Wiklund, Piteå kommun.

Utbildningsförvaltningen vid Piteå kommun har under lång tid arbetat med forskning och utveckling på olika sätt genom strategiarbete, tillsättande av funktioner och skapande av aktiviteter i samverkan med universitet i regionen. Den senaste i raden av initiativ är inrättandet av ett forsknings- och utvecklingsteam (FoU-team) som består av tre förstelärare och två kommundoktorander som leds av förvaltningens vetenskapliga ledare. Teamets uppdrag är arbeta strategiskt och operativt med utveckling av forsknings- och utvecklingsmiljön i kommunen samt vara ett stöd för lärare och rektorer. I föreläsningen ges en inblick i utbildningsförvaltningens FoU-arbete för att öka lärares vetenskapliga kompetens och förmåga att driva utvecklingsarbete i den egna undervisningen i förskola och skola.

Praktiknära forskning (ULF - Utbildning, Lärande, Forskning) som motor för lokal och regional skolutveckling

Ann Öhman Sandberg, Örebro universitet.

Ann berättar om den nationella satsningen på praktiknära forskning och hur Örebro universitet samverkar med skolhuvudmän i regionen inom ramen för samverkansplattformen Örebro ULF. Målet med regeringens satsning på ULF-avtal är att utveckla hållbara samverkansmodeller mellan akademi och skolhuvudmän, för att stärka den vetenskapliga grunden och det vetenskapliga förhållningssättet i förskola, skola och lärarutbildning. Samverkansmodellerna ska leda till forskning som är relevant för verksamheten genom att yrkesgrupper inom förskola och skola ska kunna ta initiativ till forskningsprojekt. Ett trettiotal ULF-projekt har genomförts i regionen och en skolchef, en rektor och lärare från regionen kommer att medverka och berätta om sina erfarenheter av att samverka med Örebro universitet kring ULF-projekt. Passet innehåller också interaktiva inslag för att fånga in röster om vilka förutsättningar som behövs för att ULF ska bli en motor i det lokala utvecklingsarbetet.

Reflektionsrum

I regionalt blandade grupper får konferensens deltagare utrymme att reflektera över förmiddagens föreläsningar.

Spegling reflektionsrum

Christian Lundahl, Örebro universitet, Andreas Ryve, Mälardalens universitet och Örebro universitet, Ulrika Bergmark, Luleå tekniska universitet och Christina Wiklund, Piteå kommun.

Christian leder ett speglande samtal med förmiddagens föreläsare, med utgångspunkt i reflektionsrummens diskussioner.