När kriser och krig i världen påverkar oss

En människa håller i en lysande jordglob.

Foto: Johan Dalhäll

Örebro universitet är en internationell arbetsplats.
Vi som arbetar och studerar här kommer från olika platser i världen – och vi samarbetar med studenter, forskare och lärosäten i många länder. Det gör att krig och konflikter i världen ibland påverkar oss på olika sätt.
Här finns samlad information om hur du får veta mer och var du kan vända dig vid kriser, krig eller konflikter.

På krisinformation.se finns aktuell information från svenska myndigheter i samband med kris eller allvarliga händelser. All information på sidan är bekräftad av ansvarig myndighet eller aktör.

Där kan du bland annat läsa om UD avråder från resa till ett land eller om säkerhetsläget kräver särskild vaksamhet för den som befinner sig i landet. På sidan finns också många användbara råd och tips kring hur man kan tänka vid en kris. Sidan finns både på svenska och engelska.

Utbytesstudenter

Internationella kontoret har löpande kontakt med både inresande och utresande studenter. Här finns kontaktuppgifter till Internationella kontoret.

Studenter och medarbetare

Campushälsan erbjuder hjälp och stöd till studenter och medarbetare.

Mer information för studenter

Mer information för medarbetare (länk till vårt intranät)

Universitetskyrkan erbjuder stöd till studenter och personal oavsett religiös eller ideologisk tillhörighet.

Säkerhetsarbete

Örebro universitet ska vara en trygg och säker miljö för alla studenter och anställda.

Här kan du läsa mer om vårt säkerhetsarbete

Stödinsatser för forskare från Ukraina

Flera svenska lärosäten och forskningsfinansiärer erbjuder olika typer av stöd till forskare och doktorander från Ukraina. Här hittar du information om aktuella stödinsatser.

Om du har frågor kring anställning av en ukrainsk medarbetare, kontakta hr@oru.se för mer information. I dagsläget gäller Sveriges arbetsrättsliga lagar och avtal precis som vanligt. Det innebär att det vid anställning inte görs några särskilda undantag gällande ukrainska medborgare.

Övriga frågor

Internationaliseringsstrateg: Ida Andersson-Norrie