Registrator
Ref nr: ORU 2.1.1-02513/2025
Örebro universitet skapar framtiden genom internationellt konkurrenskraftig forskning och erbjuder professionsinriktade utbildningar som tillhör landets bästa. Nu söker vi dig som är en erfaren registrator till Rättskansliets funktion för registratur och arkiv. Vi hoppas du vill vara med och bidra till vårt professionella och viktiga stöd i det fortsatta arbetet framåt vid Örebro universitet som har samhällsuppdraget forskning och utbildning i fokus.
Om oss
Varmt välkommen till vår avdelning. Rättskansliets funktion för registratur och arkiv jobbar med informationshantering från diarieföring till arkivering av allmänna handlingar. Vi har också systemansvar för dokument- och ärendehanteringssystemet Public 360, e-arkiv och andra arkivsystem.
Inom informationshanteringsområdet sker just nu mycket utveckling. Vi arbetar med processer och arbetssätt samt med våra system för att digitalisera och automatisera.
Rättskansliet är en del av Örebro universitets gemensamma verksamhetsstöd och ger stöd och råd kring diarieföring och arkivering av allmänna handlingar, juridiska frågor och GDPR/dataskydd. Vi är för närvarande tolv personer vid avdelningen.
Uppdraget
Tillsammans med de andra medarbetarna vid enheten är du en viktig del av Örebro universitets processer inom informationshantering. Som registrator kommer du att arbeta med bland annat:
- Daglig postöppning, e-postbevakning, diarieföring och expediering
- Aktläggning och arkivering av diarieförda ärenden
- Skanna in handlingar elektroniskt
- Kontakt med verksamheten och allmänheten avseende diarieföring, posthantering med mera
- Framtagande av information om pågående och avslutade ärenden
- Arbeta med support i vårt dokument- och ärendehanteringssystem Public 360
- Delta i utbildning och kommunikationsarbete kring informationshantering
- Delta i utvecklingsarbete inom informationshantering
- Delta vid annat förekommande arbete på avdelningen.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
- Registratorsutbildning, högskoleutbildning eller erfarenhet av diarieföring inom offentlig verksamhet
- Erfarenhet av arbete i dokument- och ärendehanteringssystemet Public 360 eller motsvarande
- Mycket god datorvana och erfarenhet av Officeprogrammen
- Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift
- Goda kunskaper i engelska i tal och skrift.
Det är meriterande om du har:
- Goda kunskaper om de lagar och förordningar som styr dokumenthantering inom offentlig förvaltning
- Erfarenhet av att genomföra utbildningsinsatser och handha support, både gentemot större grupper och individuellt
- Erfarenhet av att utveckla rutiner och funktioner inom området.
Personliga egenskaper
För att fungera bra i rollen som registrator behöver du:
- Ha ett gott bemötande, tycka om att ge god service och kunna samarbeta även under tidspress
- Ha lätt att följa instruktioner och se din roll i helheten
- Vara noggrann och tycka om att ha ordning
- Snabbt kunna sätta dig in i regelverk och lagar som styr arbetet med informationshantering vid myndigheter.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Information
Anställningen är 100 %, tillsvidare. Örebro universitet tillämpar individuell lönesättning och i förekommande fall provanställning.
Närmare upplysningar om anställningen lämnas av avdelningschef Katarina Bååth, 019 302116, e-post: katarina.baath@oru.se.
Vid Örebro universitet förväntar vi oss att alla medarbetare är öppna för utveckling och förändring, tar ansvar för sin egen arbetsinsats och kvalitet, visar engagemang att samverka och bidra till utveckling samt visar respekt för andra genom ett konstruktivt och professionellt förhållningssätt.
Örebro universitet arbetar aktivt med lika villkor och jämställdhet och för att vår arbetsmiljö ska präglas av öppenhet, tillit och respekt. Vi värdesätter de kvaliteter mångfald tillför verksamheten.
Ansökan
Du gör din ansökan på vår hemsida genom att klicka på knappen "Ansök".
En komplett ansökan ska innehålla följande elektroniska dokument:
- Ett personligt brev med motivering till ditt intresse av anställning som registrator
- CV med relevant beskrivning av samlad kompetens
- Kopior av relevanta betyg/intyg som styrker din kompetens
Endast handlingar skrivna på svenska, engelska, norska eller danska kan bedömas.
Sista ansökningsdag är 2025-04-21. Välkommen med din ansökan!
Då vi i samband med den här rekryteringen redan har gjort våra val vad gäller externa samarbetspartners och marknadsföring undanber vi oss kontakt med rekryteringsföretag och annonssäljare.
Enligt Riksarkivets föreskrifter måste vi arkivera en omgång ansökningshandlingar exkl. publikationer i två år efter att tillsättningsbeslutet vunnit laga kraft.