Restaurang- och hotellhögskolan

Svensk Mästare i Sommellerie 2017

vinnare av mästerskapen i sommellerie 2017

För andra året i rad vann Fredrik Lindfors, alumn från RHS, svenska mästerskapen i sommellerie.

Under söndagen gjorde de  tre finalisterna Ellen Franzén från Esperanto, Tina Johansson från Vinkällan och förra årets vinnare Fredrik Lindfors, Grand Hôtel upp om titeln Svensk Mästare i Sommellerie 2017.

Finalen ägde rum på Berns salonger i Stockholm och  bestod av sju moment som bland annat inkluderade servering av vin med Coravin, dekantering av Vintage Port och en detaljerad vinrekommendation till rätten Jordärtskocka, bränd grädde, ostronsås, grönpeppar och sesamfrön komponerad av Filip Fastén, Årets Kock 2014. Därutöver fick kandidaterna korrigera en vinlista innehållande bland annat sherry, Champagne och svenska viner.