Restaurang- och hotellhögskolan

Din framtid börjar nu!

Mikael Ahlström föreläser på RHS

Rekryteringsmässan på Campus Grythyttan firade 5-års jubileum med rekordstor mässa. En mässa som inleddes med Mikael Ahlströms spännande inspirationsföreläsning kring framtidens digitala möjligheter.

Under en dag, varje vår, får studenterna möjlighet att möta och nätverka med potentiella arbetsgivare på rekryteringsmässan. De utställande företagen får i sin tur chansen att möta drivna studenter och kanske sina framtida medarbetare. Campus Grythyttans rekryteringsmässa kan ge studenterna en mycket god start på sin framtida yrkeskarriär. På årets mässa deltog 33 utställare på kalastorget och i biblioteket i Måltidens Hus.

Tillbaka till framtiden

Men vad vet vi verkligen om framtiden? Den drivna entreprenören Mikael Ahlström inledde dagen med en föreläsning om vår nya digitala verklighet och hur den utmanar och förändrar befintliga beteenden och vilka följder detta får för bl.a. hotell- och restaurangbranschen. En digital verklighet där utveckling går mycket fort. Vi har idag digitala nätverk som påverkar våra sociala relationer, algoritmer som påverkar var vi var vi går och äter och vi kräver att Google Earth genast ska känna av var vi är någonstans och guida oss rätt. Med rätt användning av t.ex. incheckningar och sociala nätverk kan vi få det digitala nätverket att börja för arbeta för oss och inte tvärtom. Det är funktionerna i sig som vi vill ska serva oss och vi bryr oss inte så om vår integritet längre, menar Ahlström.

Utmaning för branschen

-Hotell- och restaurangbranschen ser sig idag oftast inte som digitala utan som analoga, säger han. Men den digitala utvecklingen förändrar t.ex. köpbeteendet hos kunderna och det som förvånar mig är att inte fler företag har förstått det förändrade beteendet!

Utmaningen i framtiden på individnivå är att med nyfikenhet orka dyka in i de nya miljöerna. Attityden är också viktig; anammar du utvecklingen eller duckar du? Framtidens ledarskap kommer stå inför en stor utmaning. Mikael är idag VD för bolagsgruppen Britney och det kreativa kontorshotellet The Park. Han är även delägare i den digitala mediaskolan Hyper Island. En skola utan lärare, böcker, läxor och betyg. Istället har eleverna handledare som genom mycket dialog driver lärandeprocesser. De som kan ta in mest, kan lära sig mest är de som vinner. Inte de som redan kan mest.

-När det gäller framtiden handlar det främst om timing och att titta på förändring av beteende, snarare än på teknisk utveckling, avslutar Mikael Ahlström.