Restaurang- och hotellhögskolan

Ny podd – ett lättillgängligt sätt att lyfta hållbarhet i högskoleutbildning

Hannu Larsson och Andrii Dmytryshyn sitter i studion och spelar in podden.

Mäta tid det kan vi – om en algoritm är snabbare eller långsammare – men att mäta hållbarhet av en algoritm är inte alls lika lätt, berättar matematikern Andrii Dmytryshyn för Hannu Larsson.

– Det finns inget facit. Det handlar om att testa och fundera på hur du som lärare, ni i ert ämne och vi som universitet behöver förändra våra sätt att tänka och undervisa, säger Hannu Larsson, lektor i informatik vid Örebro universitet.
Han samtalar med lärare och forskare om hållbarhet i högskoleutbildning i den nya podden Sustainability talks.

Här hittar du alla avsnitt av Sustainability talks

– Tanken är att på ett lättillgängligt sätt att lyfta hållbarhet i högskoleutbildning för att driva på samtal och verksamhet på Örebro universitet men också nationellt, fortsätter Hannu Larsson.

I podden diskuterar han - och reder ut - många av de termer som ofta nämns i relation till hållbarhet och utbildning. I första avsnittet handlar det om transformativt lärande och hållbarhetskompetens – och varför universitet behöver ställa om.

– Hållbarhet handlar om att vi ska skapa en framtida värld som vi kan leva i och vi måste börja med oss själva, säger Johanna Björklund, lärare och forskare i biologi och gäst i första avsnittet.

Man vet inte var man ska börja

Hon berättar tillsammans med Annika Göran Rodell, lärare i måltidskunskap, om hur de utforskar sätt att utveckla utbildningar för att stärka studenters hållbarhetskompetens.

– Podden startades just för att synliggöra exempel från allt spännande och bra arbete som görs. Alla vet nog att vi ska integrera hållbarhet i vår verksamhet, men det kan framstå som svårt att närma sig ”ännu ett perspektiv” som ska in i undervisningen och många vet inte var man kan börja, säger Hannu Larsson.

Han hoppas att lyssnarna tar vidare samtalen på olika sätt – på kaffepausen, under enhetsmöten och i sin undervisning.

– Det som gör mig så oerhört inspirerad är att man får ut så oerhört mycket när man börjar prata om dom stora frågorna som rör vår framtid, hur vi ser på oss själva och studenterna, säger Hannu Larsson.

Inte alltid bra att vara snabb

Det finns redan fyra avsnitt att lyssna på och de sträcker sig över flera ämnen och tar upp ämnen som många kanske inte tänker på direkt när de tänker på hållbarhet. Andrii Dmytryshyn berättar om hur en matematiker kan påverka sitt klimatavtryck.

– Beräkningar var mindre förut. Det gick åt mycket mindre energi. Men problemet växer, säger Andrii Dmytryshyn, lärare och forskare i matematik vid Örebro universitet.

Han säger att det inte längre går att tänka att det alltid är bra att vara snabb. Matematiker måste ta med hållbarhetsparametern när de väljer beräkningsverktyg och algoritmer och ha det som en vana att mäta utsläpp.

– Men att mäta hållbarhet av en algoritm är inte lätt. Mäta tid det kan vi – om en algoritm är snabbare eller långsammare – men att mäta hållbarhet av en algoritm är inte alls lika lätt.

Inkludera andra lärosäten

Sustainability talks produceras av Plattform för en hållbar framtid vid Örebro universitet, Högskolepedagogiskt centrum och Fakulteten för ekonomi, natur- och teknikvetenskap.

I avsnitten som redan har spelats in är det lärare från Örebro universitet som är med i samtalen, men tanken är inkludera lärare från andra lärosäten i kommande avsnitt.

– Jag skulle verkligen vilja bli kontaktad av alla som har gjort något inom sitt ämne som behandlar hållbarhet, eller är i startgroparna med att planera något. Eller bara för att bolla någon tanke som har väckts från podden, säger Hannu Larsson.

Text: Linda Harradine
Foto: Örebro universitet