Restaurang- och hotellhögskolan

Kökschefer diskuterade gröna maträtter med forskare på Örebro universitet

Högstadiegruppen består av kökschefer för årskurs 7-9-skolor i Örebro kommun. I fredags besökte de Örebro universitet och Samverkansplattformen Mat och hälsa för att diskutera hållbara och gröna maträtter i skolan.

Vi måste äta mer hållbart och grönt, både för klimatet och vår hälsa. Skolmåltiden är en viktig pusselbit i den förändringen – men hur får vi barn och ungdomar att vilja äta mer grön mat? Den frågan stod i fokus när ett tiotal kökschefer på Örebro kommun besökte Samverkansplattformen Mat och hälsa.

Under fredagsmorgonen anordnade Samverkansplattformen Mat och hälsa seminariet Food & Health@ORU. Där berättade Monica Hunsberger, docent i folkhälsa vid Göteborgs universitet, och Henrik Scander, universitetslektor i måltidskunskap vid Restaurang- och hotellhögskolan på Örebro universitet, om ett pågående arbete för att utveckla hållbara skolmåltider.

Ämnet intresserade Christin Hallner, kostchef på Örebro kommun, som bjöd in den så kallade Högstadiegruppen till seminariet. Högstadiegruppen består av kökschefer som är ansvariga för årskurs 7-9-skolor i Örebro och träffas några gånger per termin för att bland annat diskutera hur skolan ska få ungdomar att äta mer klimatsmart mat.

”Vi vill fortsätta utveckla skolmåltiderna”

Efter seminariet stannade kökscheferna och forskarna kvar för att fördjupa diskussionen om hållbara och gröna maträtter och prata om utmaningar och möjligheter kring skolmåltiden.

– Vi vill fortsätta att utveckla skolmåltiderna. De är hållbara redan i dag, men vi vill ju förstås också att maten ska hamna i magen på eleverna. Det är en utmaning. Därför tänkte vi ta hjälp av forskningen och se hur vi kan göra det på ett bra sätt. Det finns massor av forskning som jag tror att vi kan bli hjälpta av och som kan stötta kockarna som står där varje dag och möter eleverna, säger Christin Hallner.

Mötet var viktigt för forskarna, som gärna vill sprida sin forskning och kunskap och därigenom inspirera att utveckla skolmåltiderna.

– Just nu testar vi vår forskning på en skola i Göteborg. Att få träffa kökscheferna i Örebro gav oss en möjlighet att se om konceptet skulle kunna replikeras på fler skolor. Det var också intressant att höra hur kökscheferna ser på frågor om till exempel pris kontra kvalitet och hur viktigt det är att stödja lokala producenter, säger Monica Hunsberger.

– Ekonomi är en av utmaningarna för kökscheferna, det är något de alltid måste kämpa med. Vi hoppas kunna inspirera dem med lärdomar från vårt arbete. Till exempel att vi jobbar med svenska spannmål för att ersätta vissa typer av proteiner. Vår utgångspunkt är att ”smaken är kung” – barn kan vara kinkiga kunder, säger Henrik Scander.

– Vi måste erbjuda barnen saker som de gillar, men samtidigt försöka knuffa dem mot hälsosamma, hållbara val, säger Monica Hunsberger.

På rätt spår ­– men mer finns att göra

Seminariet och diskussionen var inspirerande, berättar Christin Hallner som gärna ser ett fortsatt samarbete mellan Örebro universitet och Örebro kommun.

– Det här måste vi jobba vidare med. Jag tror att dagens diskussion gav kockarna en känsla av att det här är en viktig och prioriterad fråga. Jag tar också med mig känslan av att vi är på rätt spår – men att det finns ännu mer vi kan göra om vi pratar med och hjälper varandra, säger Christin Hallner.

Syftet med Samverkansplattformen Mat och hälsa är att fungera som en bro mellan akademi och både näringsliv och offentlig sektor. Samverkan mellan olika aktörer behövs för att driva på en förändring i rätt riktning, menar Lavinia Gunnarsson, verksamhetsledare för plattformen.

– Mycket av det vi diskuterade i dag om skolluncher, som berör både hållbarhet, hälsoaspekter och smak, är aktuellt också för måltider inom besöksnäringen. En viktig aspekt som kökscheferna lyfte i dag och som vi även sett i forskningen är att matvanorna i hemmet spelar en stor roll för hur barn och ungdomar förhåller sig till nya maträtter i skolan. Och när det gäller att påverka och inspirera förändrade matvanor i hemmet är besöksnäringen jätteviktig. Därför ska det bli intressant att fortsätta dialogen under vår digitala träff med besöksnäringen 8 oktober, säger Lavinia Gunnarsson.

Text: Jesper Eriksson
Foto: Jesper Eriksson