Restaurang- och hotellhögskolan

Henrik Scander och Monica Hunsberger gästade Food & Health@ORU

Monica Hunsberger, docent i folkhälsa, och Henrik Scander, universitetslektor i måltidskunskap.

Monica Hunsberger, docent i folkhälsa, och Henrik Scander, universitetslektor i måltidskunskap, pratade om den påverkan barn i skolåldern har på det svenska livsmedelssystemet. Varje år serveras 260 miljoner skolmåltider – och upplevelsen av maten kan i ett senare skede påverka hur barnen som vuxna själva fattar köpbeslut.

En chans att inspirera, sprida kunskap, nätverka och hitta samarbeten med andra parter. Det är tanken bakom seminarieserien Food & Health@ORU. I fredags gästade Monica Hunsberger, docent i folkhälsa, och Henrik Scander, universitetslektor i måltidskunskap, frukosten för att berätta om ett pågående arbete för att utveckla hållbara skolmåltider.

Seminarieserien Food & Health@ORU arrangeras av Samverkansplattformen Mat och hälsa.

Hallå där, Monica Hunsberger, docent i folkhälsa vid Göteborgs universitet, och Henrik Scander, universitetslektor i måltidskunskap vid Restaurang- och hotellhögskolan på Örebro universitet. Nyligen deltog ni i seminarieserien Food & Health@ORU för att presentera forskning kring hur man utveckla hållbara skolmåltider med hjälp av YPAR-metoden (Youth Participatory Action Research).

Varför är det viktigt för er att presentera forskningen i den här typen av sammanhang?

– På samhällsnivå måste vi äta mer hållbart. Vi tror att unga människor är nyckeln till att i framtiden kunna göra förändringar mot ett mer hållbart ätande, säger Monica Hunsberger.

– En sådan här presentation är också ett sätt att se om vi kan föra den här forskningen vidare, skapa nya samarbeten och kanske få till nya forskningsansökningar, säger Henrik Scander.

Vad hoppas ni att besökarna ska ta med sig från er presentation?

– Vi hoppas att de kommer att förstå att det just nu växer fram en rörelse för att erbjuda mer hållbar mat till ungdomar och att det också finns stöd i forskningen för att göra det. Men vi hoppas också kunna lära oss av besökarnas expertis. Många av dem är kökschefer inom kommunen och får omedelbar feedback på om maten accepteras eller inte, säger Monica Hunsberger.

Text: Jesper Eriksson
Foto: Jesper Eriksson