Restaurang- och hotellhögskolan

Henrik Scander gästade forskarfrukost: "Ett av de viktigaste uppdrag vi forskare har"

Henrik Scander och Mischa Billing.

En chans att inspirera, sprida kunskap, lyfta innovativa idéer, nätverka och hitta samarbeten med andra parter. Det är tanken bakom ORU Innovation Arenas forskarfrukost. I onsdags gästade forskaren Henrik Scander frukosten för att berätta om måltidskombinationer för smak och hälsa. Moderator var Mischa Billing.

Hallå där, Henrik Scander, forskare och lärare inom måltidskunskap vid Restauranghögskolan i Grythyttan.

I förra veckan gästade du ORU Innovation Arenas forskarfrukost. Hur kändes det?

– Otroligt spännande och jag var så imponerad av hur många som slöt upp och var intresserade av att lyssna. Det är ju ett av de viktigaste uppdragen vi har som forskare, att samverka med omgivande samhälle och sprida den forskning som vi gör så att den får fäste och verkan, och inte bara hamnar i våra skrivbordslådor.

Varför är det viktigt för dig att presentera din forskning i den här typen av sammanhang?

– För mig handlar det om att tänka nytt och att tänka på tvären. För mig är måltiden ett av de lättaste ämnen som jag ser att vi kan belysa tvärvetenskapligt över institutions- och universitetsgränser. Det är en självklarhet att vi behöver ha med branschen och industrin på vägen framåt för en godare smak och för en bättre hälsa.

Var det någon fråga som dök upp under frukosten som du tar med dig?

– Ja, att tänka in i framtiden är ju alltid det roligaste och mest spekulativa. I vilket fall som helst kommer vi vara tvungna att göra något för att främja god hälsa. Här finns det inte ett enkelt svar utan vi behöver ha flera lösningar, och där står jag tryggt i att jag har en väg som vi kan arbeta med. Här är det otroligt viktigt att arbeta med kunskapsförsörjning för restaurangbranschen, skapa kombinationer för en godare smakande hälsa, samt att verka på flera områden, både kring restauranger och i närliggande näringar som hotell, spa, boenden, vården, flyg med mera. Här ser vi redan i dag hur våra studenter med bred och djup kunskap också har spridit sina vingar.

Har frukosten gett några konkreta resultat som du kan arbeta vidare med?

– Ja, flera som har kontaktat mig och vill vara med och växla upp ett av projekten som jag talade om, som kombinerar dryckeskonsumtion och kulturella värden. Sedan har vi också vårt nya projekt kring Fika som svensk kulturell praktik, som vi redan nu siktar på att växla upp ytterligare.

ORU Innovation Arenas forskarfrukostar arrangeras av ORU Innovation, samverkansenheten och Grants Office. Vill du veta mer? Kontakta ingela.pihl@oru.se eller peter.blomberg@oruholding.se.

Text: Jesper Eriksson
Foto: Mikael Detlofsson