Institutionen för naturvetenskap och teknik

”Så här långt går omställningen i gamla hjulspår”

Åke Bergman i Almedalen.

Åke Bergman

– Ingenjörer är helt fantastiska på att hitta lösningar men de är riktigt dåliga på att se konsekvenserna. Vi måste jobba tillsammans – tvärvetenskapligt och proaktivt, säger Åke Bergman, seniorprofessor vid Örebro universitet.

Han deltog i Uppsala Health Summits seminarium om den gröna omställningens dilemma där behovet av metaller ställdes mot hälsa – människors, djurs och planetens.

– Så här långt går omställningen i gamla hjulspår och vi låter de teknologiska framstegen leda utvecklingen. Vi hamnar i den invanda rollen att vara reaktiva när tekniken är implementerad, fortsätter Åke Bergman, professor i kemi och senior rådgivare för Plattform för en hållbar framtid vid Örebro universitet.

EU har identifierat 34 mineraler och metaller som är kritiska, inte minst för den gröna omställningen, och EU-kommissionen bedömer att det behövs en ökad gruvdrift i Europa.

Risker i alla steg

I seminariet Den gröna omställningens dilemma arrangerat av Uppsala universitet och Uppsala Health Summit diskuterades vilka konsekvenser det ökade behovet av metaller får. Det finns risker för miljö och människors hälsa i alla steg - vid utvinning, raffinering, användning och återvinning av dessa metaller.

Åke Bergman tar solpaneler som ett exempel.

– Det finns många frågor - miljökonsekvenser vid brytning av metallerna, exponering för människor som tillverkar solpanelerna. Och det är en utmaning att återvinna metallerna i panelerna. De kemiska additiven är nästan omöjliga att ta hand om, säger Åke Bergman.

Veta vad vi ska leta efter

Kemiska additiver är ämnen som tillsätts för att till exempel höja prestandan eller för att undvika bränder.

– För att kunna vara proaktiva behöver vi en deklaration av kemikalier i varor och material. Så vi åtminstone vet vad vi ska leta efter, säger Åke Bergman.

Han betonar att klimatet är en sak men att vi måste hålla flera saker i huvudet samtidigt eftersom vi står inför en trippelkris. Det handlar inte bara om klimatförändringarna utan också om att skapa en giftfri miljö och biologisk mångfald.

I seminariet medverkade:

Jenny Helin, Moderator, Universitetslektor vid Företagsekonomiska institutionen, Rektorsråd, Uppsala universitet
Karin Broberg, Professor, Karolinska institutet och Lunds universitet
Åke Bergman, Seniorprofessor, Örebro universitet
Maria Sunér Fleming, VD, SveMin - branschorganisationen för gruvor, mineral- och metallproducenter i Sverige
Ethel Forsberg, Ordförande, FAIRTRANS

Här kan du se seminariet Den gröna omställningens dilemma

Text: Linda Harradine
Foto: Marie Brodin