"Eftersom vi hade tillgång till studion dygnet runt så var det ju så lätt, man hade verkligen möjlighet att göra vad man ville"
Foto: Sand Visuals
Amanda Fridhagen är musiker, producent, sångare och låtskrivare. Hon studerade på det konstnärliga kandidatprogrammet med inriktning Musikproduktion och Songwriting.
Hur skulle du beskriva utbildningen konstnärligt kandidatprogram, inriktning Musikproduktion och songwriting?
Utbildningen handlar främst om att skriva egen musik, och att ”hitta sig själv” och sitt sound i sin genre. Detta gör man genom att få testa på olika genrer och att skriva och producera musik på olika sätt. Man får jobba mycket med olika människor och man utmanas både inom låtskrivande och det tekniska, till exempel hur ett mixerbord fungerar, hur man mixar, men även hur man bygger upp en låt med en bra text. Man får även praktiska erfarenheter som hur det är att jobba med andra musiker, hur man bokar en studiosession och vad jag som producent förväntas erbjuda musiker. Även sånt som ekonomi och entreprenörskap, saker som gäller hela karriären egentligen.
Man kan komma in på utbildningen även om man inte har så bra erfarenhet av musikproduktion, istället kanske man har en styrka i att skriva bra låtar och få fram budskap. Därför var klasserna också ganska blandade, alla kom med väldigt olika erfarenheter. Vissa vill kanske jobba på radio medan andra vill bli artister, och någon var musiker som ville lära sig att spela in sig själv och bli mer självständig.
Den här bredden inom utbildningen är också dess största tillgång, och att vi hade varandra att ta hjälp av och fråga om saker. En utbildning handlar ju också mycket om att knyta kontakter och bli van vid att jobba med människor.
Vad var det bästa med din utbildning?
Det var nog det, samarbetet med klasskompisarna. Att få göra musik bara lite random typ, det kunde vara något seriöst projekt man gjorde tillsammans, men det kunde också vara att vi bara satte oss ner och började spela in något roligt vi kom på i stunden, bara för att vi ville!
Eftersom vi hade tillgång till studion dygnet runt så var det ju så lätt, man hade verkligen möjlighet att göra vad man ville och att ta hjälp av varandra.
Jag har väl alltid jobbat på mitt eget uttryck inom musiken och utbildningen gjorde att jag verkligen kunde pusha mig själv att komma ur min ”comfort zone”.
Hur kunde en typisk dag se ut på utbildningen?
Det varierade och det var nog väldigt individuellt för alla, den här utbildningen är verkligen sån att det blir vad du gör det till. Jag tycker att det är svårt att ha rutiner som påminner om en vanlig arbetsdag, just för att det vi håller på med är så kreativt. Vissa dagar satt jag kanske tio timmar med en grej, andra dagar så kanske jag var ledig halva dagen. Men det var oftast många bollar i luften samtidigt: lägga sång på någons låt, mixa en låt, producera en annan och så vidare.
Vad fick ni för typ av uppgifter?
Vi hade oftast seminarier, det kunde vara allt från en gång i veckan till fyra fem, där vi gick igenom ett ämnesblock under en dag. Sedan fick vi en musikalisk uppgift kopplad till ämnet, och så träffade vi våra lärare och fick feedback innan det var dags för deadline. Oftast skrev man en rapport till också där man reflekterade kring arbetet. Ämnesområdena är inom musikproduktion och songwriting och ser väldigt olika ut, men det kunde till exempel vara att mixa en låt med analogt mixerbord, micka upp och spela in trummor, skriva text till en poplåt, hur man kan jobba med stavelser, rimma osv.
Vad tycker du om platsen Musikhögskolan?
Miljön kändes väldigt lyxig på något sätt. Det är väldigt stort och öppet och det finns flera olika miljöer som skapar olika känslor beroende på var man är på Musikhögskolan. Att vi hade tillgång till studion är en jättestor fördel och det uppskattades ju verkligen. Vi kunde genomföra större inspelningar, spela in trummor, stråk eller flygel, sånt som man oftast inte har hemma själv liksom. Att få komma hit och träffa sina kompisar och bli inspirerad av andra, att kunna gå direkt från en lektion och sätta sig i en studio typ, det är ju jätteskönt. Jag hittade ett lugn här på Musikhögskolan som funkade för mig, en jättebra arbetsplats över lag tycker jag.
Varför tror du att det är viktigt att man kan utbilda sig konstnärligt som vi gör här på Musikhögskolan?
För mig personligen så är musiken främst ett sätt att uttrycka mig på. Jag tror väl lite på det här med att alla behöver få uttrycka sig, och på Musikhögskolan är man väldigt privilegierad i det. Musik är också ett jättestort verktyg för att sprida sitt ord inom exempelvis politiken och hur man vill att samhället ska utvecklas.
Och alla människor lyssnar ju på musik, jag tror inte att man förstår hur mycket vi faktiskt har det runt oss, och hur mycket vi behöver det - människor mår bra av musik!
Alla behöver kanske inte ha musik som yrke, men jag tycker att det är väldigt viktigt för ens personliga utveckling och personliga mående att hålla på med musik, att dansa och spela teater, jag tror att det är bra för själen!
Intervju av: Hannes Wikström, amanuens, Musikhögskolan