Musikhögskolan

Lärarporträtt: Martin Junstrand

Martin Junstrand

Martin Junstrand är musikläraren i piano och musikteori som under sina arbetsår i både grund- och gymnasieskolan och på Musikhögskolan skaffat sig en lång och bred erfarenhet av musikundervisning.  Som universitetsadjunkt i musikalisk gestaltning och musikpedagogik intresserar han sig särskilt för kopplingen mellan musikaliskt uttryck och musikdidaktik, mellan teori och praktik i sin undervisning. Martin är en stor del av musiklärarutbildningen och en mycket uppskattad och engagerad lärare bland sina studenter.

Hallå där Martin Junstrand, som undervisar på ämneslärarprogrammet i musik med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.

Vad är det bästa med att undervisa studenter vid Musikhögskolan på Örebro universitet?
– Det bästa med att undervisa är att se människor växa och att få vara en del av deras utveckling. Jag är ju själv musiklärare med tidigare yrkeserfarenheter från både grundskola, gymnasium och kulturskola och att utbilda just musiklärare känns därför extra angeläget för mig. Jag undervisar i flera olika ämnen och moment och träffar därför studenterna i många olika sammanhang vilket gör att jag får arbeta med studentens lärande ur flera olika perspektiv och genom olika delar av utbildningen. Lärandet blir då en process som sträcker sig över tid och mellan undervisningsmoment, vilket passar mig bra.

Vad är det viktigaste du vill att dina studenter ska lära sig (från din undervisning) och ta med sig ut i arbetslivet?
– Som musiklärare behöver en kunna undervisa på många olika sätt, i olika sammanhang och ha tillgång till olika musikaliska verktyg kopplat till ett utvecklat didaktiskt tänkande. Studietiden innebär såväl teoretisk som praktisk, såväl konstnärlig som didaktisk träning och studenterna behöver få ihop alla de olika delarna till sin framtida kompetens. Men att lära sig ”allt” och att få ihop alla delar och perspektiv tar tid och allt hinner inte täckas in under själva utbildningen. Därför är insikten om lärandet som pågående process viktig att som yrkesperson bära med sig och att vara trygg med.

– Det viktigaste studenten ska ta med sig ut i arbetslivet är lusten att jobba med musik och lärande samt viljan och förmågan att lära nytt.

Varför tycker du att man ska välja att studera på Musikhögskolan vid Örebro universitet?
– Att studera på Musikhögskolan vid Örebro universitet innebär att befinna sig i en spännande studiemiljö med närhet till andra utbildningar. Under studietiden är det viktigt att få flera perspektiv och möta människor med olika bakgrund och syn på konst, vetenskap och lärande. Förutom musiklärarutbildning bedriver Musikhögskolan utbildningar inom musikvetenskap, teaterpedagogik, musikproduktion, musikalisk gestaltning (musiker med olika inriktningar) och komposition. Allt det bidrar till en stimulerande studiemiljö med möjlighet till många spännande möten med andra studenter. Eftersom musiklärarutbildningen sker inom ramen för övriga Ämneslärarprogrammet sker vissa delar tillsammans med studenter från andra ämnen vilket är viktigt för att ytterligare utmana och bredda de egna perspektiven.

Till sist,
– Om det är betydelsefullt för studenterna att träffa andra studenter med olika perspektiv och inriktningar så är det viktigt även för mig. Jag ser det som en värdefull och fin del av mitt jobb att få dela arbetsplats med kollegor som representerar olika perspektiv och inriktningar. Att jobba som ett team tillsammans med ledning, kollegor, administration och studenter gör att nyfikenheten och lärandet fortsätter även för mig.