Musikhögskolan

Lärarporträtt

Lina Nestor

Foto: Urban Tholén

Teaterpedagogen Lina Nestor har en stor förkärlek till scenens visuella design då synen står för ca 70% av människans sinnesintryck. Synen ska medvetet användas när man arbetar med scenkonst. Lina brinner starkt för frågor om barnkultur och barns förutsättningar till skapande och lärande. Med många år i förskolan, både inom olika arbetslag och i att handleda teater/drama-projekt, tycker Lina att det är lite extra roligt att få möta och undervisa studenter som i framtiden vill arbeta med de yngre barnen.

Hallå där Lina Nestor, som undervisar på teaterpedagogprogammet.

Vad är det bästa med att undervisa studenter vid Musikhögskolan på Örebro universitet?
– Det bästa är variationen med att utforma undervisning som ger input till studenternas kunskapsbyggande på flera olika sätt, beroende på vilken kurs och innehåll jag ansvarar för. Ibland handlar det om att försöka skapa tydligt styrda workshops som komplement och praktiska exempel på kursslitteraturens innehåll, ibland handlar det om schemaläggning, ramar och handledning när studenterna på olika sätt lägger upp en del av sitt arbete själva och jag får följa med i deras process. Allra roligast är att få närvara på premiärer som jag fått följa från ax till limpa, det finns så mycket kreativitet, kunskap och drivkraft bland studenterna på Musikhögskolan!

Varifrån får du inspiration till din undervisning?
– Jag samarbetar mer än gärna med andra för att få nya infallsvinklar och perspektiv, eftersom jag tror på att det är i samverkan och dialog som det finns möjligheter och utrymme till utveckling. Med mina närmaste kollegor har jag ständigt pågående samtal, men jag samtalar även med kollegor inom Musikhögskolan och andra institutioner såväl som yrkesverksamma inom både pedagogiska och konstnärliga områden. Jag är även tacksam och glad över kommunikation med studenter i form av konstruktiv reflektion och utvärdering av undervisningen, den får mig att fortsätta utvecklingen vidare. Att själv uppdatera mig genom att läsa samt gå kurser av skilda slag och sätta mig i skolbänken bidrar till kunskapsutveckling och påminner mig om studentperspektivet. Att ledas ger mig inspiration i mitt eget ledarskap. Och så ser jag väldigt mycket teater!

Varför tycker du att man ska välja att studera på Musikhögskolan vid Örebro universitet?
– I Örebro universitets pedagogiska grundsyn lyfts visionen att vara ”ett framstående universitet för en kunskapsbaserad samhällsutveckling”, som har ”mod att ompröva och att tänka nytt”. Undervisningen utgår från att studenten är aktiv, kan och vill. Jag tycker att det är en respektfull människosyn som på ett bra sätt ställer krav på både studenter, lärare och ledning. Som student på Musikhögskolan har du möjlighet till en god och nära kommuikation med både lärare och övrig personal, och med studenter. Ett ständigt utvecklingsarbete pågår gällande kursplaner och undervising. Du har tillgång till bra lokaler och material och har möjlighet att utvecklas själv och tillsammans med andra under åren du går här.

Har du/ni något spännande projekt på gång som du vill/kan berätta för oss?
– Absolut! Just nu pågår på Teaterpedagogprogrammet åk 2 ett barnteaterprojekt som riktar sig mot målgruppen 4-6-åringar. I år har studenterna valt att arbeta kring temat “skam”, och i ett inledande arbete har de varit ute på förskolor för att träffa barn i aktuell ålder för att genom samtal få inspiration till sitt projekt. Projektet lägger stor vikt vid teaterns visuella designområden som scenografi, kostym, maskering och ljus och studenterna har genom läsning, studiebesök och workshops fördjupat sig i alla områden. 

Lina om barnteaterprojektet: I det här projektet får jag förmånen att följa från ax till limpa, och jag ser fram emot att sitta i publiken när studenterna möter barnen. Så mycket arbete ligger bakom en ca 20 minuters föreställning, många val ska göras och motiveras, det kan kännas slitigt, men enligt min erfarenhet är det värt det i det närvarande mötet med publiken. I det mötet blir jag rörd och imponerad av alla prestationer, både gällande vad som händer på scenen och efteråt när barnen ställer frågor om allt från karaktärerna och berättelsen till olika sceniska lösningar och hur rekvisitan är tillverkad. Med barn som publik, som mer filterlöst kommenterar det de upplever, uppstår sådant konkret exempel på hur teater är en konstform som upplevs här och nu i samspel med de som sitter på åskådarplatsen. På samma sätt visar barnen att de också vill veta HUR allt är skapat, och av erfarenhet från förskolan vet jag att deras nya upplevelser kommer att omformas till nya lekar, berättelser och skapande. Genom att de får uppleva genomarbetad och medveten konst och möter vuxna som kan ge dem och deras pedagoger verktyg och inspiration att skapa själva har också barnen fått ännu en pusselbit i sitt kunskapsbygge, en pusselbit som många av dem kanske inte får tillgång till i sin vanliga skolgång. Kanske någon av barnen med minnet av upplevelsen senare börjar på en kulturskola för att få lära sig mer om teater. Det innebär att hen i sin tur får redskap att kunna iscensätta berättelser om hur det är att vara människa i kommunikation med en publik som får beröras, upptäcka och samtidigt fundera över sceniska lösningar, tekniken och vilket material kostymen består av.

Kort sagt, jag är övertygad om att det arbete som vi teaterpedagoger och blivande teaterpedagoger gör är något livsviktigt!

Här kan du läsa mer om vårt Teaterpedagogprogram