Att bli och vara musiklärare i Sverige
Om projektet
Projektuppgifter
Projektstatus
Pågående 2022 - 2026
Kontaktperson
Forskningsämne
Forskningsmiljöer
En studie om att bli och vara musiklärare i Sverige för årskurs 4-6 med fokus på musiklärares (in)formella förkunskaper, utbildningsvägar och upplevda professionskunskap i musikämnet.
Studien som helhet ämnar därför undersöka vilka musiklärarkunskaper- och kompetenser som framträder genom de olika utbildningsvägar som återfinns på svenska universitet och högskolor. Vidare undersöks hur lärarnas förkunskaper ser ut i ämnet musik inför att de påbörjar sin professionsutbildning och huruvida de olika utbildningsvägarna leder till olika professionskunskaper och musiklärarkompetenser. Det vill säga, hur värderar lärarna vad de har med sig för kunskaper in i sina studier och hur värderar de vilka kunskaper de får med sig ut i yrket? Dessa frågor undersöks ur olika aspekter i de olika delstudierna. Shulmans (1987) sju kategorier för ´the knowledge base for teaching´ används som konceptuellt ramverk för att undersöka eventuella samband mellan utbildningsvägar och hur informanterna värderar sina lärarkompetenser. Studien kan belysa vilka förkunskaper och professionskunskaper som kan ligga till grund för lärarförståelse (Teacher comprehension, Shulman, 1987) och vad det kan betyda i relation till musiklärarutbildning och musikundervisning.