Handelshögskolan vid Örebro universitet

”Företag betalar organisationer för kompetens om hållbarhet”

Ida Drougge och Tommy Borglund i Almedalen

Ida Drougge, riksdagsledamot, M, deltog tillsammans med Tommy Borglund i en diskussion om finansiering av civila organisationer.

Näringslivet samarbetar med och finansierar frivilligorganisationer i allt större utsträckning.
– Vinsten för företagen är att de kan arbeta bättre med hållbarhet. Samarbetet blir ett sätt att outsourca kompetens, säger Tommy Borglund, forskare i företagsekonomi som deltog i ett seminarium i Almedalen om finansiering av civilsamhället.

Tommy Borglund gav som forskare en bakgrund till näringslivets ökade intresse för att samarbeta med organisationer i civilsamhället om hållbarhet. Några exempel på organisationer är SOS Barnbyar och Rädda Barnen.

– På såt sätt ökar kunskapen i företagen om arbetsvillkor i andra länder för barn - och utanförskap.

Företagen kan använda frivilligorganisationerna för att öka sin egen kompetens inom hållbarhet. Förutom arbetsvillkor kan det handa om klimat, inkludering och social trygghet enligt Tommy Borglund.

Samarbetena är inte utan problem för frivilligorganisationerna. För det första måste de lägga tid och pengar på att sälja in sig för att väcka intresse hos potentiella finansiärerna inom näringslivet. Steg två är sedan att mäta effekten av uppdraget från samarbetsföretagen.

– Organisationerna ska visa att de kan leverera nytta. Allt detta tar resurser från det egna sociala arbetet, säger Tommy Borglund.

I seminariet deltog också två riksdagsledamöter, Ida Drougge, M, och Yasmine Bladelius, S.

– Här blev frågan om politiker ska låta organisationerna var oberoende trots bidrag, eller om de ska styra på samma sätt som företagen kan, säger Tommy Borglund, som pekar på att vikten av denna typ av partnerskap finns med i undervisningen i företagsekonomi vid Örebro universitet.

Text: Maria Elisson
Foto: Selfie

Medverkande i seminariet Vem finansierar civilsamhället?

Peter Hägg, Chef Varumärkesengagemang, ICA-stiftelsen
Fredrik Erfelt, Bitr näringspolitisk chef, Stockholms Handelskammare
Tommy Borglund, Universitetslektor, Örebro universitet
Nadim Ghazale, Verksamhetschef, Nattvandring.nu