This page in English

Handelshögskolan vid Örebro universitet

AI-dagarna på Örebro universitet lyfte heta samhällsfrågor – lockade storpublik

Amy Loutfi på scen.

Amy Loutfi, vicerektor för AI, invigde AI-dagarna i Visual Lab.

Artificiell intelligens har potential att hjälpa till att lösa samhällsproblem inom en rad områden, från klimathot till hälso- och sjukvård. Men hur ska det gå till? Den frågan låg till grund för AI-dagarnas seminarier, visningar och praktiska pass.

Tanken med AI-dagarna på Örebro universitet var att ge besökarna möjlighet att både lära sig mer om, uppleva ­och också få testa AI.

– Jag hoppas på många diskussioner och många möjligheter att dela med sig av kunskap. Trots att det händer så mycket inom AI, hoppas jag att besökarna går härifrån och känner att det är möjligt att vara en del av utvecklingen, säger Amy Loutfi, vicerektor för AI vid Örebro universitet.

Breddar bilden av AI-användning i skolan

Ett av veckans teman var AI och undervisning. Användningen av AI-verktyg som Chat GPT inom skolan har fått mycket uppmärksamhet de senaste åren. Temaansvarige Johan Petersson, pedagogisk utvecklare med inriktning mot AI, ville bredda den bilden.

– Hittills har det varit väldigt mycket fokus på generativ AI och de stora språkmodellerna. Jag tycker att man missar många andra viktiga bitar av AI och det försöker jag lyfta. Men även när det gäller just generativ AI och språkmodeller finns det så klart positiva aspekter också, och vi visade upp bra exempel på hur man kan jobba som lärare och student och få med generativ AI både som ett verktyg och innehåll i utbildningen, säger Johan Petersson.

Visar hur forskare använder AI inom hälsa och medicin

Programmet innehöll också teman som AI och klimat, AI och automation, AI och samverkan och AI och hälsa. Det sistnämnda temat bjöd på en posterutställning där forskare visade upp pågående forskningsprojekt på Örebro universitet.

– Nyligen delades två nobelpris ut inom naturvetenskap och life science i kombination med AI. Jag vill att besökarna ska få se att vi på Örebro universitet också arbetar med AI-metoder inom dessa fält. Vi spelar på samma plan och utför banbrytande arbete, säger Pedro Zuidberg dos Martires, biträdande lektor i datavetenskap.

”AI och robotik ger Örebroregionen en stark attraktionskraft”

Förutom seminarier kring olika teman bjöd AI-dagarna även på praktiska pass i AI-stugan, där besökarna fick konkreta tips på hur de kan använda AI. Dessutom ordnades visningar i demonstrationsmiljöerna Robotlab och Visual Lab, samt den tillfälliga utställningen The evolution of the robots.

En av besökarna var Simona Gustafsson, investerings- och etableringsansvarig på Business Region Örebro.

– Det är väldigt spännande att höra både om utmaningarna och också om framgångarna inom AI-forskningen, säger hon och fortsätter:

– I min roll är jag intresserad av allt som bygger konkurrenskraft i regionen. Att prata om vad som händer här på akademin och i forskningen inom AI och robotik ger Örebroregionen en väldigt stark attraktionskraft, säger Simona Gustafsson.

Jessica och Pepper bjöd på dansföreställning

I temat AI, konst och kreativitet diskuterades hur AI påverkar den kreativa processen och yrkesrollen för konstnärer och musikskapare. Dessutom fick besökarna se en dansföreställning med en människa och en robot. Dansen hade utvecklats i samarbete mellan dansaren Jessica Andrenacci, Anders Ekman på Musikhögskolan som skapat AI-genererad musik och AI-forskaren Amy Loutfi som programmerat roboten Pepper.

­– Det har varit spännande att dansa med Pepper. Jag insåg att jag hela tiden försökte hitta en känsla av samhörighet med roboten, men den måste man skapa inom sig själv. Trots allt är det bara en maskin, säger Jessica Andrenacci.

AI-kväll med forskning och höstmingel

AI-dagarna avslutades på torsdagskvällen med en AI-kväll med forskning och höstmingel för särskilt inbjudna. Gästerna fick lyssna på föredrag från professorerna Amy Loutfi, Örebro universitet, och Fredrik Heintz, Linköpings universitet, och musik från Musikhögskolans studenter.

– ­AI och robotik är ett av Örebro universitets allra starkaste forskningsområden, med nära koppling till många andra vetenskaper och med aktiv samverkan med både näringsliv och offentlig sektor. Årets nobelpris i både fysik och kemi gick till AI-forskare. Det var därför extra roligt att få avsluta universitetets AI-dagar med detta tema även vid rektors höstmingel med 200 gäster, där AI-forskning, musik och mat förenades, säger Johan Schnürer, rektor på Örebro universitet.

Text: Jesper Eriksson
Foto: Jesper Eriksson, Jasenka Dobric, Carolina Wittenfeldt, Mikael Klintberg och Marie Brodin