Institutionen för hälsovetenskaper

Workshop om trycksår

Dimitri Beeckman föreläser

Dimitri Beeckman föreläser om trycksår

Dimitri Beeckman, belgisk sjuksköterska och gästprofessor vid institutionen för hälsovetenskaper, är också ordförande i den europeiska trycksårsorganisationen EPUAP och världsledande expert på trycksår och ”skin integrity”, dvs hur man skyddar och säkrar frisk och oskadad hud.

Tillsammans med Region Örebro län arrangerade Örebro universitet en temadag om trycksårsprevention som samlade ett 20-tal deltagare från Örebro och Gävleborg. Syftet var att ge deltagarna verktyg för att ta fram egna handlingsprogram runt trycksår, att införa i den egna verksamheten.

Temadagen inleddes av Pia Backteman från Kompetensgrupp sår och Annika Friberg från Kompetensgrupp Senior Alert som berättade om det trycksårsförebyggande arbetet i Region Örebro län. Därefter gick Dimitri igenom de nya internationella riktlinjerna och hur de kan förstås och användas. Eva Sving, sjuksköterska och medicine doktor tog därefter vid och talade om implementering: Hur ska vi få aktuell kunskap att bli klinisk praxis?

Efter lunch vidtog arbete i små grupper där deltagarna fick jobba med att omsätta evidensen i ett förslag till riktlinjer för det kliniska arbetet på hemmaplan. Dimitri Beeckman vandrade runt mellan grupperna och gav stöd och råd.