Internationellt projekt om kliniskt resonemang
Projektgruppen. På bilden syns bl.a. svenska koordinatorn Samuel Edelbring (nr 5 från vänster), Elisabet Welin från svenska styrgruppen (nr 8 från vänster) samt huvudkoordinator Inga Hege från Augsburg (nr 2 från höger).
Örebro universitet medverkar i ett EU-projekt om så kallat kliniskt resonemang.
Kliniskt resonemang innebär att samla och bearbeta information i patientmötet.
Vårdpersonalen använder sitt omdöme och sin kompetens för att göra rätt bedömning och genomföra rätt åtgärder.
Vid Örebro universitet utforskas kliniskt resonemang inom den medicinska pedagogiken.
Det europeiska projektet DID-ACT har av EU beviljats 1.000.000 €. Projektets syftar till att undersöka och förbättra förutsättningar för att lära sig ”kliniskt resonemang” inom hälsoprofessionerna. En internationellt genomförd behovsanalys från projektgruppen visar att det är en angelägen kompetens, som saknar uttalade lärandeaktiviteter och lärandemål.
Under tre år ska docent Samuel Edelbring, tillsammans med kollegor på institutionerna för hälsovetenskaper och medicinska vetenskaper, kartlägga nuvarande och önskade lärandeaktiviteter samt utveckla stöd till studenter och lärare. Det gör de tillsammans med forskare och pedagogiska utvecklare i Tyskland, Polen, Slovenien, Malta och Schweiz.
Det svenska bidraget blir bland annat att synliggöra det interprofessionella kliniska resonemanget, dvs när studenter från olika professioner resonerar tillsammans.
Läs mer på projektsidan did-act.
Läs mer om medicinsk pedagogik på Örebro universitet