Institutionen för hälsovetenskaper

Forskningsprojekt om jämlik demensvård får 5 miljoner från FORTE

Att säkerställa en jämlik och personlig demensvård för alla - oavsett kulturell eller språklig bakgrund - det är målet för Helen Lindners forskningsprojekt, som fått 5 miljoner kronor av Forte.

Utrikesfödda invånare med demens i Sverige är en utsatt grupp. Projektet, som har titeln: "Att tänka nytt om miljöer i demensboenden – bana väg för en jämlik vård", syftar till att förbättra demensvården för personer med olika språkliga och kulturella bakgrunder. Projektet strävar efter att skapa en verkligt inkluderande vårdmiljö som stödjer varje individs unika behov.

Projektet är ett samarbete mellan Örebro universitet och Karolinska Institutet.

Läs mer om forskarna i projektet på deras profilsidor. Läs om Helen Lindner här och om Annica Kihlgren här