Institutionen för hälsovetenskaper

Ny medarbetare till CPoN

Fredrik Alms doktorandprojekt behandlar tonsilloperationer på barn med fokus på postoperativ återhämtning och smärtbehandling.

Fredrik Alm har under de senaste åren arbetat som anestesisjuksköterska och är sedan maj 2016 doktorand på Örebro Universitet.Fredrik Alm

Tonsillkirurgi är ett av de vanligaste ingreppen på barn nationellt och internationellt och operationen orsakar betydande smärta som kan vara upp till veckor efter operation. I och med att operationen allt oftare utförs i dagkirurgiskvård är det viktigt att hälso- sjukvården kan erbjuda möjlighet till god återhämtning i hemmet.

– Ämnet engagerar mig då det rör en stor patientgrupp där ökad förståelse och kunskap om barnen postoperativ återhämtning kan komma att leda till förbättringsarbete och göra skillnad för många barn, säger Fredrik Alm.