Institutionen för hälsovetenskaper

Examenstider vid Örebro universitet: ”Alla har fått jobb”

Glada sjuksköterskestudenter firar idag.

Sjuksköterskorna var bland de första att fira idag, när ceremonierna avlöser varandra.

Jobb finns, konstaterar sjuksköterskestudenterna vid Örebro universitet som tar examen idag.
– Just idag känns det som att de här tre åren har gått snabbt, säger Alexandra Douglas som har fått jobb på Karolinska i Stockholm.

Alma Leijen, Elvira Lindqvist, Emma Rimbe, Mohamed Farah, Josephine Bratt, Ida Wilde, Alexandra Douglas, Linn Andersson och Ludwig Engvall är några av de studenter som firar att de tar examen från Sjuksköterskeprogrammet idag.

Mohamed Farah, Alexandra Douglas och Ludwig Engvall.

Många blir kvar i Örebro, till exempel Ludwig Engvall som ska jobba på ett boende för äldre i Mellringe. Mohamed Farah återvänder till Stockholm, där han kommer ifrån.

– Jag kommer att sakna Örebro, säger han.

Najah Ali.

Najah Ali tar examen som sjuksköterska idag.

Clara Månsson, Ylva Steneskog, Aliya Abdillahi Diriye och Julia Eskilsson

Färdiga sjuksköterskor. Clara Månsson, Ylva Steneskog, Aliya Abdillahi Diriye och Julia Eskilsson firar idag.

Examenshögtid i Grythyttan

Gabriella Kjellström och Emma Nagou Wikström  firar examen från programmet Sommelier och måltidskreatör och deltar idag vid examensceremonin i Grythyttan, tillsammans med Tyra Carlberg som har läst till måltidsekolog.

Gabriella Kjellström, Emma Nagou Wikström och Tyra Carlberg.

Ida Dagson har gått Sommelier och måltidskreatör, Albin Olsson Kulinarisk kock och måltidskreatör och Ebba Rensvik Sommelier och måltidskreatör vid Restaurang- och hotellhögskolan på Örebro universitet.

Ida Dagson, Albin Olsson och Ebba Rensvik.

Återvänder till sin barndoms skola

Sandra Chahin, Sara Chamoun och Diana Abdo har läst Grundlärarprogrammet, med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3.

– Jag ska börja jobba på Hannaskolan i Örebro där jag själv har gått, det känns jättebra, både spännande och roligt, säger Sandra Chahin.

Sandra Chahin, Sara Chamoun och Diana Abdo.

Kurskamraten Julian Lehr kommer att jobba som lärarvikarie i Stockholm, samtidigt som han fortsätter att studera.

– Mitt mål är att bli specialpedagog. Det är intressant att jobba med utmaningar och hjälpa elever, säger han.

Julian Lehr står utanför Universitetsbiblioteket.

Julian Lehr.

Tredje kullen hälso- och sjukvårdskuratorer

Hälso- och sjukvårdskuratorsprogrammet är en relativt ny utbildning som funnits i tre år vid Örebro universitet. Idag tar 16 studenter examen och firar tillsammans på campus.

Gruppfoto på studenter från Hälso- och sjukvårdskuratorsprogrammet.

Bakre raden: Katarina Hjortgren (lärare), Toshiko Miyaki, Marie Jogestål, Johanna Alverhag, Lydia Hellmark, Izabelle Kjellberg, Ida Nordquist, Linda Grimmtorp, Eva Norling, Erika Tangstad och Marie Matérne (lärare). Främre raden: Katarina Doverud, Emma Nordin, Teresia Skoglund, Laila Vesterlund, Kadi Davel och Mathilda Gustafsson.

Kadi Davel har jobbat som socionom i elva år och ser nu fram emot att få börja jobba som hälso- och sjukvårdskurator, förhoppningsvis hemma i Sala.

– Det känns jättebra att ta examen idag. Det har varit ett högt tempo på programmet och utan allt stöd från mina kursare hade det varit tufft, säger hon.

Kadi Davel.

"Det känns ofattbart – jag är en helt annan person idag"

Björn Östlund och Sava Kakei tar examen från det fem år långa Psykologprogrammet vid Örebro universitet.

– Det känns ofattbart. På ett sätt har det gått jättefort och samtidigt känns det som att man har gjort det här hela livet, säger Sava Kakei, som ska göra PTP (praktisk tjänstgöring för psykologer) inom psykiatrin i Region Örebro.

Björn Östlund och Sava Kakei.

Björn Östlund ser fram emot att vara föräldraledig med sonen i sommar. I september påbörjar han sin PTP-tjänst på en vårdcentral i Vargön utanför Vänersborg.

– Jag vill gärna jobba inom primärvården även i framtiden, säger han.

Sava Kakei vill utveckla sin kompetens inom olika delar och prova på att arbeta inom olika områden.

– Någon gång skulle jag vilja starta eget, säger hon.

Både Björn Östlund och Sava Kakei är väldigt nöjda med sin utbildning och tycker att de fått med sig mycket kunskap om det mesta. Det har också har varit personligt utvecklande.

– Jag är en helt annan person idag än när jag började på programmet, säger Sava Kakei.

– Det handlar inte bara om vad man lär sig på kurserna, utan också om att formas som person och få ett annat förhållningssätt, säger Björn Östlund.

Internationellt firande

Drygt 60 studenter från Örebro universitets internationella mastersprogram hade anmält sig till en Farewell-ceremoni. Ett längre reportage om några av studenterna hittar du här.

Ett stort gäng glada internationella mastersstudenter som tar examen.

Örebro universitets internationella mastersstudenter firade examen.

Kriminologstudenter

Studenter från Kriminologiprogrammet vid Örebro universitet hyllades i Konsertsalen på Musikhögskolan.

Wilma Tidqvist, Alexandra Nordgren och Frida Essborg.

Studenternas tal hölls av Wilma Tidqvist, Alexandra Nordgren och Frida Essborg.

Programansvarig Karl Olsson delar ut diplom till studenten Eddie Culldal.

Lördagens ceremonier

Under lördagen höll Institutionen för Humaniora-, utbildnings- och samhällsvetenskap sina ceremonier i Novahuset. Se fler bilder i bildspelet.

Text: Anna Lorentzon
Foto: Örebro universitet, Anna Asplund, Julia Rosén, Malin Maajaakkola.