Institutionen för hälsovetenskaper

Dimitri ordförande i internationell sårpanel

Dimitri Beeckman forskare

Dimitri Beeckman som är gästprofessor vid Institutionen för hälsovetenskaper har utsetts till ordförande i en internationell arbetsgrupp kring hudskador: ISTAP – International Skin Tear Advisory Panel. Dimitri som också är professor vid Ghent University i Belgien är världsledande expert på s.k. hudintegritet som är en del av den basala omvårdnaden och handlar om att skydda huden mot tryckskador och annan påverkan i hälso- och sjukvården.

Dimitri Beeckman som är sjuksköterska är bedriver omfattande forskning om hudskador och skydd av huden och bygger nu upp hudintegritet som ett kompetensområde vid Örebro universitet. Har är sedan tidigare ordförande i European Pressure Ulcer Advisory Panel (EPUAP). Genom sitt engagemang i ISTAP bidrar han nu till att erbjuda riktlinjer och verktyg till sjukvården i hela världen.

Läs mer om ISTAP här.