Örebroforskaren Sofia Bergbom undervisar i sitt specialområde – men i USA
Sofia Bergbom.
På Ohio State University håller Sofia Bergbom en egen kurs och undervisar inom sitt forskningsområde hälsopsykologi med fokus på smärta, sömn, sömnstörningaroch sexuell hälsa.
– Jag har fått utforma min kurs precis på det sätt som jag själv vill ha den, säger hon.
STINTs program Teaching Sabbatical syftar till att utveckla såväl individer som institutioner. Genom att ge forskare och lärare som brinner för undervisningsfrågor internationella erfarenheter med utgångspunkt i lärarrollen, snarare än i forskarrollen, vill STINT bidra till att högre utbildning förnyas och nya nätverk skapas.
STINT samarbetar med utvalda lärosäten baserade i Botswana, Hong Kong, Japan, Singapore och USA.
Genom STINTs program Teaching Sabbatical har hon tillbringat ett halvår i på Ohio State University. Tiden i USA har gett henne nya insikter och erfarenheter om undervisning som hon tar med sig hem till Sverige.
När hon undervisar på Psykologprogrammet vid Örebro universitet vet Sofia Bergbom exakt vilka kurser studenterna har läst och vilken bakgrundskunskap de har från tidigare terminer. Alla läser samma kurser för att efter examen bli psykologer. På Ohio State University har studenterna olika mål med sin utbildning. Av 60 studenter vill ungefär hälften studera vidare till psykolog, några vill bli läkare eller sjuksköterskor. Någon vill bli pilot och en annan vill öppna en restaurang. De går inte i någon klass utan läser flera kurser samtidigt och träffar olika studenter i varje kurs. Några få kurser är obligatoriska men de flesta är valbara. Studenterna väljer vilka kurser de vill läsa för att bygga sin egen utbildning efter intresse och mål.
– Här vet jag inte vad de har med sig för förkunskaper, så jag behöver förhålla mig till en otroligt varierad grupp och kan inte utgå ifrån vissa förkunskaper i undervisningen, säger hon.
Högre närvaro i undervisningen
En sak som hon vill ta med sig hem till Örebro universitet och arbeta vidare med är att öka studenternas närvarograd i undervisningen. I USA är den betydligt högre än i Sverige. Grunderna för kursens betyg delas upp i olika poänggivande delar baserat på 100 procent. Sofia Bergbom har valt att dela upp de poänggivande momenten i fem olika delar. En av de fem delarna är ”aktivitet i klassrummet”. Aktiviteterna genomförs vid tio tillfällen under terminen och studenterna vet inte när. Genom att vara på plats har de chans att delta på aktiviteten och på det sättet samla ihop en femtedel av sitt betyg. Övriga delar är en uppsats, två prov (mid terms) och en reflekterande uppgift.
– Det här innebär att närvaron är fundamentalt högre här än den någonsin har varit i Sverige.
Internationalisering på hemmaplan – planer för fortsatt samarbete
STINT har ett medskick till de som reser inom programmet och det är att arbeta med en mer formaliserad fortsättning med internationalisering på hemmalärosätet. Med dagens digitala möjligheter ser Sofia Bergbom att det finns goda möjligheter till internationellt samarbete med gemensamma träffar med forskarkollegor, studenter och andra lärare.
Hon har förhoppningar om att fortsätta samarbeta med Ohio State University när hon kommer hem till Sverige. Den ena är ett forskningssamarbete om smärta. Det andra är en framtida gemensam handledning av en uppsats som handlar om sexuell hälsa.
Familjen på plats i USA
Inför resan till USA ägnade Sofia Bergbom i stort sett varje kväll under vårterminen för att genom alla visumansökningar för henne och familjen som är med till USA. Det har varit en hel del administrativt arbete för att familjens två barn ska kunna lämna sina skolor i Sverige under en termin. I USA har barnen har gått i Public School och de har anpassat sig bra i det nya landet.
– Det är absolut inget hinder att resa med sin familj. Det är ett väldigt generöst stipendium som faktiskt finansierar medföljande vuxen och upp till två barn, säger Sofia Bergbom.
Fakta
Studenterna som läser på Ohio State University sätter ihop sin egen utbildning där de flesta av kurserna är valbara. Studenterna läser i fyra år och tar efter det en kandidatexamen (Bachelor's Degree). De studenter som sedan vill plugga vidare för att till exempel bli psykolog behöver ta en doktorsexamen inom den profession de vill arbeta inom.
Text: Anna Asplund
Foto: Privat