Pedagogisk grundsyn för utbildning inom socialt arbete
All undervisning ska vila på vetenskaplig grund och syftar till att stimulera till reflektion och kritiskt tänkande. Vi ser lärandet som en livslång process och syftar till att utveckla studentens förmåga att söka ny kunskap och utveckla sin kompetens samt beredskap att handla i ett föränderligt arbetsliv.
Pedagogiken syftar till att:
skapa förutsättningar för och stimulera studentens självständiga ansvarstagande för sitt lärande och sin personliga utveckling, integrera kunskap om och förståelse för olika företeelser med färdigheter att tillämpa dessa.
En studiemiljö där alla känner sig respekterade och kan uttrycka sig fritt är betydelsefullt för lärandet och skapas bl.a. genom tydliga förväntningar i form av kursmål och bedömningskriterier samt genom visad omtanke.
Pedagogiken bygger på tanken att lärandet sker i samspel med andra där studentens tidigare erfarenheter utgör en central utgångspunkt för lärandet. Genom ett dialogiskt förhållningssätt, där studenterna i interaktion med varandra och med läraren, ges möjlighet till kritisk reflektion och bearbetning av kunskap och erfarenheter.
Lärarens primära funktion är att vara stödjande och vägledande i lärprocessen.
Möjligheten till fortlöpande feedback på sina insatser är centralt för lärandet.