Institutionen för Humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Örebroforskare inspirerar elever – från Kiruna till Kenya

Karin Franzén och Kerstin Imrell står vid ett skrivbord. Bakom dem syns en whiteboard.

Kerstin Imrell, lärare på Navets skola i Örebro, fick besök i klassrummet av forskaren Karin Franzén.

– Jag hade aldrig kunnat drömma om att det skulle vara så stort intresse från skolorna – det har kommit förfrågningar från Kiruna i norr till Kenya i söder, säger Karin Franzén, forskare vid Örebro universitet.
Hon var en av forskarna som deltog i ForskarFredags projekt som lånar ut forskare till skolor under en vecka i september.

ForskarFredag samordnas nationellt av föreningen Vetenskap & Allmänhet sedan 2006 och är en del av den europeiska vetenskapsfestivalen European Researchers’ Night. Nästa år har skolor möjligheten att låna forskare både på våren och hösten - håll utkik på ForskarFredags hemsida.

Under förra veckan fick elever runt om i hela Sverige besök av en forskare – i klassrummet eller digitalt. Ett besök stod ut från mängden.

– Spännande att ha en forskare "i" klassrummet trots att vi satt vid ekvatorn, säger läraren Ulf Lillängen på Svenska skolan i Nairobi i Kenya.

Han har lånat forskare genom Forskarfredag under många år – nu i Nairobi och tidigare när han arbetade som lärare i Lund.

Ett klassrum med elver som sitter vid bänkar. Elverna har ryggarna mot fotografen.

Karin Franzén på digitalt besök i Nairobi.

– Jag vill att gymnasieelever ska se att det finns många vägar som leder fram till yrket forskare. Jag tror annars att de lätt fastnar i tankar om klassiska yrken som läkare, advokat, lärare eller veterinär när de ska göra sina val inför universitets- och högskolestudier, säger Ulf Lillängen.

Karin Franzén, forskare i biomedicin, tog chansen att berätta både om den senaste forskningen om hjärt-kärlsjukdomar och genetik – och om hennes egen resa mot att bli forskare.

– Även om jag inte visste exakt vad jag ville jobba med i framtiden så följde jag mottot att göra det som jag tyckte var roligt. I några grupper diskuterade vi betydelsen av att läsa in sig på litteraturen i ämnet, att vara lite envis och kämpa mot sitt mål, och att man kan komma långt med det. Att ha kul på jobbet är viktigt för alla, säger hon. 

Karin Gustafsson.

Karin Gustafsson besökte flera skolor digitalt men tyckte att det var extra roligt att få vara på plats på Mellringeskolan.

Förutom Karin Franzén deltog Örebroforskarna Anna Petersén, Amanda Rikner Martinsson och Karin Gustafsson. Carolin Zorell deltar också i projektet men kommer göra sina skolbesök lite senare i höst.

Roligt att få berätta

– Det känns viktigt att kunna ge ett ansikte på vem en forskare kan vara och vad vi gör, säger Karin Gustafsson, som är forskare i sociologi och forskar om klimatförändringarna, den biologiska mångfalden och politik.

– Det är utmanande, inspirerande och roligt att få berätta om min forskning och försöka göra det på ett sätt som bjuder in och skapar ett samtal med barnen om de stora utmaningarna.

Karin Gustafsson tycker att möjligheten att kunna besöka hela Sverige digitalt är toppen men att det var särskilt roligt att få åka på riktigt besök till Mellringeskolan.

Kerstin Imrell, lärare på Navets skola i Örebro, fick besök i klassrummet och hennes främsta tanke var att just minska avståndet mellan forskare och elever.

– De får höra vad en forskare är och gör. Jag hoppas att det kommer vara något de minns. Det passade också väldigt bra eftersom vi lär om genetik just nu, och då få en verklighetsförankring till vad den kunskapen ytterst kan användas till.

Text: Linda Harradine och Anna Lorentzon
Foto: Anna Lorentzon och privat