Session 4
Tema 1: Intern forskning vid Örebro Universitet IV, Forskningsmiljön ReCEL
I sal P206
Om forskningsmiljön ReCEL (Research on Children’s Education and Learning)
Fysisk beröring som pedagogisk handling i mötet mellan manliga förskollärare och barn i förskolan
Ricardo Goncalves
Yngre förskolebarns meningsskapande om läsande och skrivande i förskolans literacypraktik
Hanna Thuresson
Medföljande rättighetslärande och hur det kan användas i utbildning för barns mänskliga rättigheter
Lisa Isenström
Naturvetenskapsundervisning i tidiga år – resultat från ett praktiknära forskningsprojekt med fokus på övergångar och ämnesmässig kontinuitet
Bodil Sundberg och Marianne Skoog
Tema 2: Globala och historiska perspektiv II
I sal P201
Möten mellan historia och moralisk reflektion: Teoretiska och empiriska skärningspunkter mellan historiemedvetande och moraliskt medvetande ur ett historiedidaktiskt perspektiv
Niklas Ammert
Undervisning om global jämlikhet och rättvisa – ett kritiskt perspektiv
Johan Öhman, Louise Sund och Ásgeir Tryggvason
Skolinspektionen och implementeringen av folkskolan i Sverige, 1861-1930
Jakob Evertsson
Tema 3 Forskarskolor (kort presentation av forskarskolornas olika tematiker)
I sal P203
Mara Westling Allodi, Forskarskolan i specialpedagogik med inriktning tidiga insatser.
Mikael Börjesson, Skola, sport, skärm; ASSESS; Utbildning, Lärande och Globalisering.
Mona Holmqvist, Forskarskola i specialpedagogik för lärarutbildare.
Valerie Margrain, 'GiftED'.
Anders D Olofsson, GRADE - Graduate school - Digital technologies in education; UPGRADE - Teacher education and the digitalization in schools; LIKED - Doctoral program for Learning, Interacting and Knowing in a Digitalized World.
Monica Rosén, QRM - Forskarskolan kvantitativa forskningsmetoder i utbildningsvetenskaplig forskning.
Johan Samuelsson, och Jorryt Van Bommel, Kunskap, ämnen och kvalitet i lärarutbildning och klassrum.
Paola Valero och Anna Danielsson, RelMaS 1 och 2 - Att göra matematik och naturvetenskap relevant – en ämnesdidaktisk forskarskola för lärarutbildare.
Konrad Schönborn och Jonas Hallström, FontD research school.