This page in English

Forskningsledarutbildning

Örebro universitet genomför just nu en pilotsatsning med fokus på ökad kunskap om ledarskap i forskning. Utbildningen består av två olika delar: 1 – Att leda ett externfinansierat forskningsprojekt. 2 – Ledarskap i forskning

Du kan välja att gå en eller båda delarna av utbildningen beroende på vilka behov du har.

Leda forskningsprojekt

Vill du lära dig mer hur du leder ett forskningsprojekt?

Då är det här utbildningen för dig!

Innehåll i fyra moduler:

  • Projektledning
  • Organisation och ramar
  • Ekonomi
  • Kommunikationsplan

Att leda forskningsprojekt

Forskningsprojekt kan ledas på olika sätt – i denna kurs kommer du att träffa såväl erfarna forskare med gedigen erfarenhet av att leda projekt som relevanta delar av verksamhetsstödet.

Syfte med forskarutbildningen – Att leda forskningsprojekt är att ge dig som forskar goda förutsättningar att kunna leda externfinansierade forskningsprojekt.

För att kursen verkligen ska vara relevant för forskarna kommer utbildningen i hög utsträckning vara case-baserad. Det innebär att vi utgår från verkliga ansökningar och forskningsprojekt.


För vem?

Målgruppen är disputerade forskare som inte har mycket erfarenhet av att självständigt driva externfinansierade projekt. Kunskapsambitionen i utbildningen är att den ska vara på en rimlig nivå och omfattar projektledning av mer ordinära projekt finansierade av VR, Forte, Formas, Vinnova och KKS. Detta är finansiärer som forskare vid ORU högst sannolikt kommer i kontakt med. Utbildningen har ett begränsat antal platser och din ansökan behandlas efter att utlysningen stänger den 28 februari. Platserna fördelas per fakultet.

Tid och plats

Utbildningen består av ett heldagsseminarium och en halvdag. Båda på Östra Mark, Örebro universitet 23 och 24 april.

Hösten 2025, 15 och 16 oktober hålls kursen på engelska. Anmälan till detta tillfälle öppnar senare.

Vad krävs?

Upplägget bygger på att du är beredd att delta aktivt. Utbildningen är kostnadsfri för dig som delar.

Anmäl dig här

Fyll i formuläret nedan för att anmäla ditt intresse för att delta i Forskningsledarutbildningen, del Ledarskap i forskning. Utbildningen har plats för 10-25 deltagare. Utbildningen hålls på svenska, engelska kan förekomma.

 

 

Ledarskap i forskning

Har du ett uppdrag eller en roll inom forskning där du förvaltar andras vetenskapliga intressen utöver dina egna? Vill du få ökad kunskap om ledarskap i forskning, inspiration från andra forskare och möjlighet att reflektera över ditt ledarskap?

Då är det här utbildningen för dig!

 

Teman/vad:

  • Forskning och ledarskap i ett dynamiskt landskap
  • Att leda en forskargrupp
  • Forskningskulturen och ledarskapet
  • Att utveckla ett vetenskapsområde
  • Att säkra resurser
  • Ledarskap för god forskningssed
  • Att bli trygg i sitt ledarskap

Medverkande:

  • Anna-Karin Andershed, Professor i Psykologi och prorektor vid Örebro universitet
  • Katja Boersma, Professor i Psykologi vid Örebro universitet
  • Eva Särndahl, Professor i Medicinsk mikrobiologi vid Örebro universitet
  • Rolf Lidskog, Professor i Sociologi vid Örebro universitet
  • Mats Benner, Professor i Forskningspolitik vid Lunds universitet
  • Dan Larhammar, Professor i molekylär cellbiologi vid Uppsala universitet

Fler namn tillkommer inför utbildningens start

Träffar/När och var:

  • 3 april, 12:15 – 16:30, Örebro universitet
  • 21 – 22 maj, internat Katrinelunds gästgiveri
  • 11 juni, 09:00 – 13:15, Örebro universitet
  • 21 augusti, 12:15 – 16:30, Örebro universitet

Ledarskap i forskning

Ledarskap i forskning existerar i en mängd format – från gruppledaren och den som drar framåt i ett spontant formerat forskningssamarbete till den ämnesansvariga. Gemensamt för alla former av ledarskap i forskning är uppdraget att förvalta andras vetenskapliga intressen utöver sina egna. I uppdraget ryms även att leda på ett sätt som gynnar vetenskaplig kvalitet och produktion, samt bidra till att såväl människor som kreativitet trivs och frodas.

Från forskning till ledarskap i forskning

Att gå från att enbart bedriva forskning till att utöva ledarskap underlättas av att du som individ blir medveten om din roll och om andras förväntningar. Just för att vetenskapliga sammanhang kan se så olika ut bygger utbildningen på ett antal olika generiska teman.  För att bygga kunskap och medvetenhet om ledarskap i forskning kommer du att få läsa om vad forskningen säger och få inspiration från andra forskare med stor erfarenhet från vitt skilda forskningsområden. Utbildningen erbjuder även tillfälle att diskutera möjligheter och utmaningar för ledarskapsrollen samt ditt eget ledarskap.

Format

Utbildningen bygger på seminarier ledda av seniora forskare och experter, inläsning av material och dialog i mindre lärgrupper och i storgrupp.


För vem?

För dig som leder forskare i kollegial form (ej i rollen som chef). Utbildningen har ett begränsat antal platser och din ansökan behandlas efter att ansökan har stängt den 28 februari 2025. Platserna fördelas per fakultet.

Tid och plats

Utbildningen inleds med en halvdag i mars. Därefter hålls ett tvådagarsinternat i maj med övernattning på Katrinelund Gästgiveri och en halvdag i juni. Utbildningen avslutas med en halvdag i augusti. Första träffen, sista träffen och avslutningslunchen hålls på Örebro universitet. Du förväntas delta på utbildningens alla delar samt läsa in det material du får inför utbildningstillfällena.

Vad krävs?

Att du förbereder och deltar aktivt på utbildningens träffar. Utbildningen är kostnadsfri för dig som deltar. Utbildningen hålls på svenska, engelska kan förekomma.

Anmäl dig här

Fyll i formuläret nedan för att anmäla ditt intresse för att delta i Forskningsledarutbildningen, del Ledarskap i forskning. Utbildningen har plats för 10-20 deltagare.

 

 

Utbildningen täcker följande områden. Varje del leds av personer med erfarenhet inom respektive område. Du kommer att få läsa aktuell forskning inom respektive område inför träffarna.

  • Forskning och ledarskap i ett dynamiskt landskap
    Vad krävs av en forskningsledare nu och framåt?

  • Att leda en forskargrupp
    Utgångspunkt i att leda människor och grupper, med fokus på behov och beteenden, förväntningar och konflikter.

  • Forskningskulturen och ledarskapet
    Att skapa förutsättningar för en god vetenskaplig dialog.

  • Att utveckla ett vetenskapsområde och säkra resurser
    Konsten att identifiera nya forskningsfrågor och utveckla dem med adekvata metoder, relevanta samarbeten och rätt finansiering.

  • Ledarskap för god forskningssed
    Ledarskapets betydelse för att minska oredlighet i forskning och Questionable Research Practices.

  • Att bli trygg i sitt ledarskap
    Din roll som forskningsledare. Utbildningen ger dig möjlighet att utforma en egen handlingsplan för ditt ledarskap.