Ulrik Volgsten - ny professor 2016
Ulrik Volgsten är professor i musikvetenskap. Hans forskning handlar om musikalisk kommunikation i olika medier. Förutom den västerländska musikens idéhistoria om kompositörer, verk och publik och musikestetik, har hans forskning rört sig inom kognitionsvetenskap och musikpsykologi. Hans forskning har relevans utanför det musikvetenskapliga forskningsfältet, till exempel för debatten om upphovsrätter.
1965 Född i Uppsala
1999 Disputerade i musikvetenskap vid Stockholms universitet med avhandlingen Music, Mind and the Serious Zappa. The Passions of a Virtual Listener.
2005 Forskarassistent i musikvetenskap vid Göteborgs universitet
2009 Forskare i kulturvetenskap vid Stockholms universitet
2012 Docent i musikvetenskap vid Örebro universitet
2015 Professor i musikvetenskap vid Örebro universitet
– Vi tror gärna att våra föreställningar om musik och vad musik är, är självklara och naturliga, men häpnadsväckande mycket är av sent datum och resultat av ekonomiska och juridiska intressen, snarare än av musikaliska och estetiska dito.
För närvarande leder Ulrik Volgsten projektet Vardagens apparatur: mediatisering, disciplinering och lokalisering av musik i Sverige 1900-1970, som är finansierat av Vetenskapsrådet.
– Vi ska undersöka hur våra allmänna föreställningar om musik, ljud och lyssnande påverkas av de apparater vi använder när vi lyssnar på musik. Men också hur olika rum och platser för musiklyssnande, som till exempel vardagsrummet, påverkar föreställningar av vad musik är. Och omvänt vad detta innebär för musikens påverkan.
I ett flertal publikationer sedan slutet av 1990-talet har Volgsten introducerat och utvecklat affektteori inom svensk musikforskning, med särskilt fokus på fenomenet affektavstämning (affect attunement).
– Affekt avser i det här fallet de känslomässiga aspekterna av våra sinnesförnimmelser, hur det känns när vi erfar eller upplever något, snarare än det som särskilda känslor handlar om eller är riktade emot.
Forskning visar att vi ”känner av”, eller ”känner in” vår omgivning och att detta förhållningssätt ligger till grund för vår förmåga att kategorisera och begreppsliggöra tillvaron.
– Intressant är att denna inkännande affektavstämning utgår från musikaliska parametrar, som variation i timing och intensitet över upplevda tidsförlopp.
– Forskningen om affektavstämning förenar diskussioner inom humaniora med naturvetenskapliga rön och man kan nu med fog säga att musik, eller musikaliska element, är grundläggande beståndsdelar i all mellanmänsklig samvaro. Musik kan därför ses som ett slags affektiva gestaltningar av socialt liv.
När Ulrik Volgsten inte forskar undervisar han på både grund- och avancerad nivå i bland annat musikhistoria, musikfilosofi och estetik, kulturteori, vetenskapsteori och metod. Ofta sätts den egna forskningen i relation till tidigare etablerad kunskap.
– Utan kontakten med studenterna vore det här arbetet inte hälften så intressant. Studenternas både kritiska och spontana respons fungerar som eld i baken. Det bidrar inte bara till att jag måste försöka göra forskningen begriplig, utan också till att jag får anledning att reflektera över forskningsfrågornas relevans. Studenterna är ofta min främsta länk till den dagsaktuella musiken, till det som sker i världen just nu.