Ann Quennerstedt - ny professor 2016
Ann Quennerstedt är professor i pedagogik. Hennes forskning är inriktad på förskolans och skolans roll för barns mänskliga rättigheter. Det finns nästan inga studier gjorda på hur den undervisningen går till.
1967 Född i Västanfors
2006 Disputerade i pedagogik vid Örebro universitet med avhandlingen Kommunen – en part i utbildningspolitiken?
2010 Docent i pedagogik vid Örebro universitet
2015 Professor i pedagogik vid Örebro universitet
– I min tidigare forskning har många förskollärare och lärare uttryckt att detta är ett svårt område där de känner osäkerhet över vad rättighetsuppdraget innebär, och hur man ska arbeta med barns och ungas rättighetslärande.
Ann Quennersteds pågående projekt Utbildning som växthus för barns och ungas mänskliga rättigheter utgår ifrån metaforen att utbildning i förskolan och skolan kan fungera som ett växthus, alltså en plats för växande där man försöker skapa så goda förutsättningar som möjligt.
– Vi vet väldigt lite om vilka förutsättning och begränsningar som kan tänkas finnas i förskolan och i skolan för barns lärande om mänskliga rättigheter. Eller, för att fortsätta med metaforen växthus: hur jordmånen, bevattningen, näringstillförseln och temperaturregleringen i växthusen förskola och skola ser ut.
Forskarteamet söker genom observationer och intervjuer i förskolans och skolans praktik kartlägga hur undervisning och lärande av mänskliga rättigheter går till. De frågor som projektet ska besvara är:
*Vad är innehållet i undervisning och lärande i, om och genommänskliga rättigheter?
*Hur ges, genom detta innehåll, barn och unga möjligheter att växa som innehavare och utövare av mänskliga rättigheter?
I studien ingår två barngrupper i förskolan och sex klasser i grundskolans årskurser 3, 5/6 och 8.
– Projektet förväntas bidra med kunskap som ska stötta förskolans och skolans pedagoger i att bygga växthus för mänskliga rättigheter där förutsättningarna för växande är gynnsamma.
Ann Quennerstedts grundläggande forskningsintresse är förskolans och skolans värdegrundsfrågor. Hon startade i skolans demokratiuppdrag, och ägnade forskarutbildningen och avhandlingen åt demokratiaspekter genom att undersöka vad idén om en ”likvärdig utbildning” innebär i styrningen av skolan.
– Därefter väcktes mitt intresse för mänskliga rättigheter, och vad som är förskolans och skolans uppdrag när det gäller att både bemöta och utbilda barn som rättighetsinnehavare och rättighetsutövare. Min rättighetsforskning har på senare tid fått en alltmer didaktisk inriktning.
Ann Quennerstedt har undersökt hur pedagoger och barn själva ser på barn som innehavare och utövare av rättigheter, och vad de ser som förskolans och skolans roll och ansvar när det gäller barns rättigheter.
– Sådan kunskap är viktig för att kunna stärka rättighetsperspektivet i förskolan och skolan, och för att se på vilka områden rådande synsätt och föreställningar behöver utmanas och förändras.