Praktisk forskningskommunikation
Med forskningskommunikation kan vi uppmärksamma forskning på Örebro universitet och stärka universitets anseende.
Forskningen är en fundamental del av Örebro universitets verksamhet. Genom att presentera vår forskning bidrar vi till samhällsdebatten, och stärker vårt varumärke så att studenter och medarbetare vill välja Örebro universitet. Forskning som syns attraherar också företag och organisationer som vill samarbeta med oss. Det är också ett sätt för universitetet att visa hur skattemedel används. Grunden för forskningskommunikationen är att den är populärvetenskaplig. Den ska alltså förstås av icke-experter.
Vem ska kommunicera forskningen?
I första hand har du som forskare själv ett ansvar för att kommunicera din forskning. På så sätt kan du knyta kontakter utanför universitetet och bidra till samhällsdebatten. Forskningen på Örebro universitet presenteras övergripande på www.oru.se/forskning. Där visas information som läggs i forskningsdatabasen. Vill du ändra något där så kontaktar du en forskningsadministratör på din institution.
Det finns också forskningskommunikatörer på Avdelningen för kommunikation och samverkansstöd som kan hjälpa till att presentera forskningen på ett populärvetenskapligt sätt och förmedla den till framför allt media. Forskningskommunikatörer hjälper till med bland annat medieträning, pressmeddelanden, kontakter med journalister och kommunikationsplaner.
Vad är intressant att lyfta fram?
Centralt i forskningskommunikation är att lyfta fram resultaten i forskningen. Det alltså slutsatserna som är det intressanta för en extern publik. Det är mindre intressant att utåt berätta om intern organisation, forskningskonferenser och annat i vardagen som forskare.
Viktiga kanaler för forskningskommunikation:
- Pressmeddelanden
- Debattartiklar
- Din profilsida
- Nyheter på www.oru.se
- Universitetets sociala medier