This page in English

Doktorandkursen Publishing strategies and research visibility

Foto på en person som sitter vid en dator och skriver.

Doktorandkursen Publishing strategies and research visibility riktar sig till dig som är doktorand eller junior forskare vid Örebro universitet och som antingen redan publicerat dig eller som står i begrepp att göra det.

Under kursen kommer vi att gå igenom olika aspekter av publiceringsprocessen, som hur du väljer rätt tidskrift att publicera sig i, både vad gäller vetenskaplig kvalitet och för största möjliga spridning av forskningsresultaten. Andra ämnen som täcks är open access, rovtidskrifter, Creative Commons-licenser, forskarprofiler och grunderna i bibliometri.

Kursen ges genom interaktiva möten (till exempel seminarier och workshops) samt föreläsningar. Fokus kommer att ligga på aktivt deltagande. Inför varje undervisningstillfälle kommer det att finnas tilldelad läsning och/eller en individuell uppgift.

Publishing strategies and research visibility ges varje höst- och vårtermin och motsvarar 3 högskolepoäng. Kurstillfällena är obligatoriska och består av både fysiska och digitala träffar. De fysiska träffarna ges på Campus Örebro och Campus USÖ.

Kursspråk är engelska.

Information om kurslitteratur och individuella uppgifter kommer att läggas ut i BB Learn senast tre veckor före kursstart.

Fredag 4 oktober, kl. 10.15–12.00 i X2407 (Campus USÖ)
Course introduction: What is strategic publishing, and why is research visibility important?

Fredag 18 oktober, kl. 10.15–12.00, Zoom
How to choose a publication channel and to evaluate its trustworthiness.

Torsdag 24 oktober, kl. 10.15–12.00, Zoom
Open access and open science, and Creative Commons

Fredag 8 november, kl. 10.15–12.00, Zoom
Research visibility, researcher profiles, and publishing metrics

Torsdag 14 november, kl. 10.15–12.00, Zoom
Research support tools

Fredag 29 november, kl. 10.15–12.00 i U1191 (Campus Örebro)
Creating a personal publishing strategy

Det finns 20 platser på kursen. Först till kvarn gäller, men doktorander som fullgjort minst ett års forskarstudier prioriteras vid antagningen. Kursen ges enbart om det finns minst åtta deltagare.

Sista anmälningsdag för höstens kursomgång är 13 september 2024.

Apply to the course Publishing strategies and research visibility

When registering, I consent to Örebro University processing the personal data I have entered in the registration form for the purpose of handling course applications and the period necessary for the administration of the course. Any data provided can be changed and even deleted, following contact with biblioteket@oru.se.

More information on how Örebro University processes personal data can be found on the webpage Data protection policy at Örebro University

Har du frågor eller vill veta mer, vänligen kontakta:

Moa-Lisa Björk

Befattning: Bibliotekarie Organisation: Universitetsbiblioteket