Finns det plats för förundran i grundskolans NO-undervisning?
Om projektet
Projektuppgifter
Målet med projektet är att bidra med ny kunskap om hur NO-undervisning kan utformas på ett sätt som både passar skolans målstyrda verksamhet och ger plats för elever att förundras över naturvetenskapligt ämnesinnehåll. Förundran är ett känslotillstånd som uppstår då en person konfronteras med något som går utanför ens förväntningar eller något som upplevs som obegripligt. Förundran har länge föreslagits vara en nyckel till att öka elevers intresse och engagemang i skolans NO-undervisning av filosofer såväl som forskare. Trots detta finns det i nuläget mycket få studier som beskriver lärares arbete med att integrera förundran i skolans NO-undervisning. Det behövs även empiriska studier som beskriver elevers upplevelse av förundran och dess roll för deras intresse och engagemang i NO. Projektet bygger på teorier om expansivt lärande, en form av kollektivt lärande, där deltagare med olika typer av expertis möts för att generera kunskap som de inte skulle ha kunnat utveckla på egen hand. I projektet kommer vi använda oss av en Delphi studie där vi får kunskap om olika expertgruppers syn på förundran och dess didaktiska potential i samband med naturvetenskapsundervisning. Vi kommer också använda oss av formativa interventioner där lärare och forskare kommer arbeta tillsammans för att planera NO-undervisning med plats för förundran. Vi fokuserar vår studie på undervisning i årskurs 4-6, eftersom forskning har visat att det är i dessa åldrar som elever bildar sig en uppfattning om naturvetenskap är något som angår dem eller inte.