Sociala (o)möjligheter i formandet av etisk konsumtion: En jämförande studie av Sverige och Iran
Om projektet
Projektuppgifter
Projektstatus
Startår 2021
Kontaktperson
Forskningsämne
Forskningsmiljöer
Detta projekt (ECIRSWE) grundat av Europeiska unionens forsknings- och innovationsprogram Horizon 2020 under Marie Skłodowska-Curie-bidragsavtalet nr 101022789, studerar hur olika samhällen utvecklar olika former av etisk konsumtion. Sara Karimzadeh och Magnus Boström från Örebro universitet samarbetade i detta projekt från 2021 till 2023. Medan projektet för närvarande är i sin avslutande fas är ytterligare resultat fortfarande på väg att publiceras.
Vad handlar det här projektet om?
Det primära målet med detta projekt är att utforska de sociala, strukturella och kulturella faktorer som antingen underlättar eller hindrar utvecklingen av etisk konsumtion. Etisk konsumtion avser ansvarsfulla konsumtionsmetoder, där individer överväger både ursprunget till den produkt eller tjänst de avser att köpa och även dess potentiella påverkan på samhället och miljön. Bekymmer hanteras genom en rad metoder, inklusive att stödja produkter och tjänster som visar ansvar gentemot miljön och samhällens välbefinnande (kallad buycotting), att avstå från att stödja dem som ignorerar miljömässig hållbarhet, rättvisa arbetsmetoder och rättigheterna av både människor och djur (känd som bojkott).
I det här projektet var vi intresserade av att förstå hur dessa farhågor och efterföljande handlingar kommer till existens och framsteg inom samhällen. Utövar olika sociala strukturer, som inkluderar olika regleringar, policyer, marknader, tillgänglighet, normer och kulturer, olika inflytande på utformningen och genomförandet av dessa problem? Och i så fall, genom vilka mekanismer? Är det som definieras som 'etisk konsumtion' i litteraturen om konsumtionsstudier en heltäckande representation av olika tolkningar av konsumtionsetik bland människor i olika samhällen?
Fältarbete
För att ta itu med dessa frågor studerade vi etisk konsumtion i Sverige och Iran. Varför dessa två länder? Tidigare studier tyder på höga nivåer av 'etisk konsumtion' i Sverige, liksom i många andra 'västerländska' länder, medan de kämpar med högre effekter av överkonsumtion i termer av klimat och ekologiska fotavtryck. I många icke-västliga samhällen, som Iran, finns det få undersökningar av "etisk konsumtion". Det finns följaktligen begränsad kunskap om potentialen för detta fenomen och om det finns andra varianter av etisk konsumtion som inte har behandlats i tidigare forskning. Eftersom mycket av vår förståelse av "etisk konsumtion" i första hand speglar konsumenternas villkor i Europa och Nordamerika, försökte detta projekt följaktligen dra nytta av gränsöverskridande jämförelser.
Resultat och publikationer
Vi utvecklade initialt ett teoretiskt ramverk som syftade till att få en djupare förståelse för etiska konsumtionspraxis. Detta ramverk gjorde det möjligt för oss att utöka vår analys bortom påverkan av mikronivåfaktorer på utformningen av etisk konsumtion i vardagen. Istället låg vårt fokus på att undersöka hur strukturella faktorer antingen begränsar eller underlättar etiska konsumtionsmetoder. Detta ramverk introducerades i en artikel med titeln "Etisk konsumtion: varför ska vi förstå det som en social praxis inom ett ramverk på flera nivåer?"i tidskriften Open Research Europe.
I en annan artikel med titeln "Etisk konsumtion i tre stadier: fokus på tillräcklighet och omsorg" argumenterar vi konceptuellt för att etisk konsumtion potentiellt kan spela en avgörande roll för att förändra konsumtionskulturen på grund av de kopplingar den har till begrepp som tillräcklighet och omsorg.
För att göra det tydligare föreslår vi att man tittar på etisk konsumtion i tre steg: förkonsumtion (planerings- och beslutsfas), konsumtionsstadium (köp och användning) och efterkonsumtionsstadium som hänvisar till det stadium som du vill göra dig av med av eller lämna över en vara. På så sätt kan vi se helheten och förstå varför det är avgörande att inte bara förfina utan också minska vår konsumtion. Tidningen betonar vikten av att främja en ansvarskultur och en genuin omsorg om andra, vare sig det är människor, material eller natur. Det handlar om att skapa ett tänkesätt som går utöver att bara köpa och använda saker – det handlar om att förstå vilken inverkan våra val har på världen omkring oss. Genom att anta detta bredare perspektiv kan vi avslöja både de potentiella fördelarna och utmaningarna med etisk konsumtion.
De empiriska resultaten av studien är planerade att publiceras under de kommande veckorna.