Vägledande samspel-ICDP - ett verktyg som förbättrar lärares relationskompetens och tilltro till sin lärarförmåga
Om projektet
Projektuppgifter
Projektstatus
Startår 2018
Kontaktperson
Forskningsämne
Forskningsmiljöer
Projektets syfte är att undersöka om implementeringen av Vägledande samspel- ICDP genom vägledningsgrupper kan förbättra relationen mellan lärare och elev och öka lärares tilltro till sin förmåga att utföra sitt arbete på ett positivt sätt. Studien genomförs vid två F-6-skolor i Örebro kommun i samarbete med Örebro universitet. Datainsamling pågick under 2019 och är en del av ett avhandlingsarbete. Följande frågeställningar undersöks i studien:
• Upplever läraren bättre relationer till eleverna efter interventionen?
• Upplever läraren en ökad tillit till att hantera sin arbetssituation och sin klass efter interventionen?
• Är en förbättrad lärare-elevrelation och upplevd tilltro till att hantera sin klass och sin arbetssituation kopplat till en ökad trygghetskänsla och bättre måluppfyllelse hos eleverna?
Projektet är ett doktorandprojekt.