En studie av kognitiva förmågor hos tvåspråkiga barn: Fördelar och nackdelar
Om projektet
Projektuppgifter
Projektstatus
Avslutat
Kontaktperson
Forskningsämne
Forskningsmiljöer
Flera forskningsstudier visar kontroversiella resultat när det gäller tvåspråkigas kognitiva förmåga (för exempelvis minne, exekutiva funktioner och problemlösning). Vissa forskare menar att tvåspråkiga har fördelar medan andra menar att de har nackdelar. Syftet med detta projekt var att undersöka dissociativa effekter i olika kognitiva uppgifter hos barn.
För att undersöka dissociativa effekter av tvåspråkighet och tvåspråkigas eventuella fördelar eller nackdelar har två separata studier genomförts. Eftersom olika kognitiva uppgifter kräver att en viss kognitiv domän involveras valde vi att utgå från olika typer av kognitiva uppgifter. Vår första databas kom från en studie där vi använde läsuppgifter som en mer komplex kognitiv uppgift. Vi hade också en andra databas där vi utforskade ytterligare kognitiv förmåga hos tvåspråkiga barn och jämförde med deras enspråkiga kamrater i olika kognitiva uppgifter med varierande nivå av funktioner från låg till hög. Vårt mål var att ta fram en profil för kognitiva dissociationer för tvåspråkiga barn. Våra huvudfrågor var: Om läsning i sig är en dissociativ kognitiv uppgift för tvåspråkiga barn samt om tvåspråkighet får effekter i form av ökade eller minskade lässvårigheter.
Värt att notera är att uppgifterna i den första databasen hämtats från det mångkulturella landet Iran. Den innehåller data från 1614 lågstadiebarn (7-12 år gamla i tre Iranska städer: 582 grundskolebarn från Teheran som enspråkig grupp, 513 barn från Tabriz och 519 barn från Sanandaj som tvåspråkiga grupper). Vi har studerat och jämfört deras resultat i fyra läsuppgifter (både lexikala och icke-lexikala). I den andra studien jämfördes tvåspråkiga barn från Iran och Sverige med och utan läsproblem (50 i varje grupp) i olika kognitiva uppgifter med deras svenska enspråkiga kamrater med och utan läsproblem (50 i varje grupp). De kognitiva uppgifter som användes i dessa studier omfattade, förutom läsuppgifter, även uppgifter från andra kognitiva områden som exekutiva funktioner (uppmärksamhet, hämmande kontroll och problemlösning), arbetsminne, episodiskt och semantiskt minne.
Resultaten från detta projekt blev både teoretiskt och praktiskt viktiga. Teoretiskt kunde vi få ett svar på frågan om tvåspråkigas fördelar och nackdelar. Vår utgångspunkt är att tvåspråkiga har både för- och nackdelar beroende på uppgiftens typ. Praktiskt kan föräldrar och lärare använda resultaten från detta projekt för utbildningsändamål.
En artikel är publicerad i Scandinavian Journal of Psychology.