Digitala tjänster med riskinformation används – men främst under kris

Kommuners webbsidor om krisberedskap har inte särskilt många besökare, men de som aktivt söker information är engagerade. Vid en kris ökar både sökandet efter risk- och krisinformation markant och engagemanget intensifieras.

En surfplatta med kriskommunikation.

Tar invånarna del av information om lokala risker och hot som kommuner erbjuder i digitala kanaler och på webbsidor? Och vad händer med de digitala användarnas beteende på kommunala webbsidor och tjänster om en kris realiseras?

I denna studie samverkade DURCOM-projektets forskare med Örebro kommun för att fördjupa kunskapen om medborgarnas digitala beteende när det gäller risk- och kriskommunikation.

Kommunen delade användningsstatistik från webb och andra digitala serviceytor från både före och under pandemin med projektet, och samverkan skedde även kring analys och tolkningen av webbens data.

Resultaten visar att webbsidor om krisberedskap inte är speciellt välbesökta, men att de användare som sökt upp informationen är engagerade. När en kris inträffar, fördjupas både sökandet efter risk- och krisinformation i mycket hög grad och detsamma gäller engagemanget.  

Eriksson, M. & Engqvist, B. (2021). Medborgarnas beteende på kommunala webbsidor om risk, beredskap och kris: en pilotstudie. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap/Örebro universitet (DURCOM Arbetsrapport 1).
För mer information kontakta: mats.eriksson@oru.se