Digitala medborgare – vilket ansvar är vi beredda att ta

Vilket ansvar är den digitala och servicevana medborgaren beredd att ta? Två studier undersöka hur redo unga vuxna är att hantera kriser och vilken skillnad olika budskap har för hur stort ansvar medborgare känner vilar på dem.
Våra liv kretsar idag kring digitala medier och digitala plattformar. Vi vänjer oss också vid ständig tillgång till digital samhällsservice. Men vad innebär utvecklingen för medborgarens riskkommunikation och hemberedskap? Vilket egenansvar är den digitala och servicevana medborgaren beredd att ta och vilka blir förväntningarna på den kommunala förvaltningen i potentiella krislägen?
Studien undersöker om unga vuxna som lever ett digitalt liv är redo att hantera kriser. Resultaten visar att de har digitala färdigheter och nätverk som gör dem bra på att snabbt bli medvetna om händelser och dela varningsinformation. De är också mentalt beredda att ta eget ansvar för beredskapsåtgärder och betonar vikten av sociala nätverk för krisberedskap.
Trots detta har de svaga kopplingar till lokal beredskap, låg upplevd självförmåga och begränsad tillgång till de prylar som ofta kopplas till god hemberedskap. Framtida krisberedskap bör ta hänsyn till de normer och beteenden som digitaliseringen medför.
Resultaten av denna DURCOM-studie visar alltså på relativt komplexa och paradoxala förhållningsätt till krisberedskapsfrågorna/ansvaren i det digitala samhället.
Eriksson, M. (2024). Living a “Digital Life” and Ready to Cope with Crises? Highlighting Young Adults’ Conceptions of Crisis and Emergency Preparedness. Journal of Contingencies and Crisis Management, 32 (1).
För mer information kontakta: mats.eriksson@oru.se
DURCOM har också genomfört ett budskapsexperiment som undersöker betydelsen av olika ansvarsbudskap i samband med cyberkriser. Vilken betydelse har det om myndigheterna tar på sig allt ansvar för att ordna till situationen om till exempel betalsystemet ligger nere? Eller tvärtemot om ansvaret överförs helt till medborgarna att se till att klara sig på egen hand?
Studien visar att meddelanden där myndigheter tar allt ansvar inte minskar medborgarnas medvetenhet om det egna ansvaret. Meddelanden om delat ansvar eller där medborgarna ska ta eget ansvar ökar medborgarnas ansvarsmedvetenhet. Däremot leder inget av meddelandena till en ökad vilja att förbereda sig själva.
Sandstig, G & Eriksson, M (2024). Shared Responsibility or Not? A Responsibility Messages Experiment during a Cyber Crisis in Designing for Risk Communication. Journal of Risk Research.
För mer information kontakta: gabriella.sandstig@gu.se