Digital läskompis
Syftet med delprojektet var att skapa ett digitalt läromedel, en så kallad digital läskompis, för att främja elevers läsförståelse samt för att underlätta lärares arbete med elevers olikheter när det gäller läsförståelse. Delprojektet som drevs i samarbete med Social Impact Lab (SOIL) innebar att knyta kontakter mellan olika enheter på Örebro universitet och med skolor i regionen.
Utveckling av första prototypen
Delprojektets arbete med den första prototypen var en möjlighet att testa Talkamatics teknik, en digital dialogmotor, för ett pedagogiskt syfte. Syftet var att stärka elever i deras aktiva reflektioner kring en text som de läst. Det var också en möjlighet att testa idén om en läskompis med så kallad conversational AI. Detta medförde att Josefine Karlsson, Talkamatic och involverade lärare närmade sig en samsyn på projektet och framför allt kunde se projektets pedagogiska potential.
Den första prototypen fick stor medial uppmärksamhet, vilket resulterade sig i att förlag och lärare hörde av sig med intresse om ett samarbete. Läs mer om det nedan.
Test av andra prototypen
Prototyperna i den andra omgången hade samma pedagogiska och tekniska kärna som den första prototypen. De utvecklades dock i samarbete med olika förlag och fick därmed lite olika utformning. Förlagen var intresserade att se hur den digitala läskompisen passar i deras plattform och pedagogiska utbud, samt hur lärare och elever ser värdet i produkten.
Tester har visat att elever med olika läskunnighet blir motiverade att läsa genom läskompisen. De upplever ökad läsglädje och orkar läsa längre stunder. Båda dessa delar är viktiga för att få läsvana elever, som därmed har större chans, att öka sin läsförståelse. Lärare och elever har dessutom gett gott om feedback på vad läskompisen bör innehålla, för att öka värdet för dem och täcka behov i läsundervisningen.
Nyheter
-
AI-teknik ska hjälpa barn att bli bättre läsare
Forskaren Josefine Karlsson kom på idén om att skapa en digital läskompis som kan stötta barns läsutveckling. För att nå sitt mål fick hon hjälp av Social Impact Lab att förädla sin idé och av AI Impact Lab, via AI Sweden, att komma i kontakt med...
-
Hennes innovation ska hjälpa elever att bättre förstå vad de läser
En digital läskompis som hjälper elever att använda olika lässtrategier och förbättra sin läsförståelse. Nu ska forskaren Josefine Karlssons innovation testas i verkligheten. – Jag har precis fått en första prototyp som ska prövas av elever, säger hon.