Publikationer
Här kan du ta del av rapporter och artiklar som publicerats inom och relaterat till projektet Att bryta segregation genom utbildning.
Projektets publikationer
- Emma Arneback & Jan Jämte (2023) En social samvaro för alla? Om betydelsen av omsorg, respekt och solidaritet i skolor präglade av mångfald
- Anders Trumberg, Emma Arneback, Andreas Bergh & Jan Jämte (2022) Struggling to counter school segregation- a typology of local initiatives in Sweden, Scandinavian Journal of Educational Research
- Anders Trumberg, Emma Arneback, Andreas Bergh & Jan Jämte (2021) En skola i integration? Lärdomar från Örebro kommuns arbete med styrd skolintegration (1,36 MB)
Relaterade publikationer
- Emma Arneback & Jan Jämte (2022) How to counteract racism in education – A typology of teachers’ anti-racist actions, Race Ethnicity and Education, 25:2, 192-211
- Emma Arneback, Andreas Bergh & Ásgeir Tryggvason (2021) On Teachers’ Professionalism When Colleagues Express Racism – Challenges and Choices, Scandinavian Journal of Educational Research
- Andreas Bergh & Ninni Wahlström (2018). Conflicting goals of educational action – a study of teacher agency from a perspective of transactional realism. Curriculum Journal 29(1), 134–149
- Andreas Bergh & Emma Arneback (2016). Hur villkorar juridifieringen lärarprofessionens arbete med skolans kunskaper och värden? Utbildning & Demokrati 25(1), 11–31
- Emma Arneback & Ann Quennerstedt (2016) Locations of racism in education: a speech act analysis of a policy chain, Journal of Education Policy, 31:6, 773-788
- Andreas Bergh (2015). Local quality work in an age of accountability – between autonomy and control. Journal of Education Policy 30(4), 590–607