Almedalen 2024: ”Viktigt med strukturerad samverkan i arbetet mot våld i nära relationer”

Susanne Strand deltog i seminariet om rättsväsendets roll i att bekämpa mäns våld mot kvinnor, arrangerat av Nationellt centrum för kvinnofrid vid Uppsala universitet. På bilden från vänster: Rebecca Lagh, advokat, Advokatbyrå Rebecca Lagh, Jenny Östling, kammaråklagare, Åklagarmyndigheten, Erika Gyllenswärd, inspektör/verksamhetsutvecklare, Polismyndigheten, Susanne Strand, professor i kriminologi vid Örebro universitet och Hanna Palhamn Szabó, universitetsadjunkt, Nationellt centrum för kvinnofrid.

Susanne Strand deltog i seminariet om rättsväsendets roll i att bekämpa mäns våld mot kvinnor, arrangerat av Nationellt centrum för kvinnofrid vid Uppsala universitet. På bilden från vänster: Rebecca Lagh, advokat, Jenny Östling, kammaråklagare, Erika Gyllenswärd, inspektör/verksamhetsutvecklare, Susanne Strand, professor i kriminologi och Hanna Palhamn Szabó, universitetsadjunkt.

Vikten av att bedöma risker innan man sätter in åtgärder och behovet av en effektiv samverkan. Det var Susanne Strands budskap under panelsamtalet om rättsväsendets roll i att bekämpa mäns våld mot kvinnor.
– Vi behöver en strukturerad samverkan för att kunna förebygga och bekämpa våld i nära relationer, säger hon.

Det finns stor förbättringspotential när det kommer till samverkan mellan polisen, socialtjänsten och rättsväsendet i arbetet med att bekämpa mäns våld mot kvinnor. Och enligt Susanne Strand, professor i kriminologi, är strukturen absolut den viktigaste faktorn i en effektiv samverkan – både inom myndigheter och myndigheterna emellan.

– Mycket av den samverkan vi har idag bygger på personer och inte funktioner. När dessa personer sedan byter jobb förändras förutsättningarna, vilket gör det nuvarande arbetssättet väldigt sårbart. Därför behöver samverkan mellan myndigheterna struktureras, säger hon och fortsätter:

– En strukturerad samverkan är också viktig för att kunna fungera i hela landet.

Kunskap behöver implementeras

I seminariet Rättsväsendets roll i att bekämpa mäns våld mot kvinnor, arrangerat av Nationellt centrum för kvinnofrid vid Uppsala universitet, diskuterades vilken kunskap om mäns våld mot kvinnor som är viktig för att kunna erbjuda ett rättssäkert bemötande och tillgodose brottsoffers rättigheter.

– Det finns väldigt mycket kunskap inom området. Men den gäller att myndigheterna implementerar den i sin verksamhet, säger Susanne Strand.

Ett annat problem som togs upp under panelsamtalet var bristen på resurser i arbetet med de utsatta.

– Om vi blir bättre på att bedöma risker innan vi sätter in åtgärder kan vi också använda resurser mer tidseffektivt, säger Susanne Strand.

Text: Jasenka Dobric
Foto: Marie Brodin

I seminariet medverkade:

Hanna Palhamn Szabó, moderator, universitetsadjunkt, Nationellt centrum för kvinnofrid
Susanne Strand, professor i kriminologi, Örebro universitet
Erika Gyllenswärd, inspektör/verksamhetsutvecklare, Polismyndigheten
Jenny Östling, Kammaråklagare, Åklagarmyndigheten
Rebecca Lagh, advokat, Advokatbyrå Rebecca Lagh

Här kan du se seminariet Rättsväsendets roll i att bekämpa mäns våld mot kvinnor

Läs mer om forskningsprojektet RISKSAM med målet att införa en ny modell för hur polisen och socialtjänsten samverkar gällande våld i nära relationer och stalkning.