Sessioner

Sessioner 

Session 1, onsdag 13 november klockan 14.10-15.00

1 A, Sal P200    OBS: Ändrad sal
Tema: Elevhälsaoch föräldrasamverkan

1 B, Hörsal P1    OBS: Ändrad sal
Tema: Etnicitet, diversitet och inkludering

Newly arrived parents and collaboration in Swedish school – an interactionally and ethnomethodologically inspired analysis of proposed collaborative alliances and triads
Johnson, Blivik & Basic

Ett nytt sätt att arbeta med elevhälsa
Larsliden

A Change of Interpersonal Relational Capital: Achieving equity through mentoring relationshipsand homework activitie
Ljungblad & Berhanu

En elevcentrerad arbetsmodell för att
underlätta övergångar i skolan för elever med funktionsnedsättning i behov av extra anpassningar och särskilt stöd

Munkholm, Eneling, et al

Session 2, torsdag 14 november klockan 10.45-12.00

2 A, Hörsal P1  OBS: Ändrad sal
Tema: Matematik och inkludering

2 B, Sal P103  OBS: Ändrad sal
Tema: Språk och inkludering

2 C, Sal P201
Tema: Inkludering i elevhälsa och högre utbildning

Upptäcka tidiga matematiksvårigheter
Hedström & Holmström

Elevers mening(ar) av inkludering i matematik–implikationer för praktiken
Roos

Planetjakten – Att lära den grundläggande aritmetiken för elever i behov av snabb återkoppling och repetition
Levén

Inkluderingsdidaktiska byggstenar – aspekter för att främja samverkan för en inkluderande och språkinriktad undervisning
Rubin

Lämpliga lässtrategier - en förutsättning för att bli inkluderad i matematikundervisningen
Segerby

Ett pedagogiskt utvecklingsprojekt omprogramöverskridande samarbete mellan specialpedagog-och socionomprogrammet vid Örebro universitet kring samverkan, inkludering och elevhälsa
Allard, Hjortgren & Pettersson

Elevassistenters arbete med elever i behov av särskilt stöd en förutsättning för inkludering
Lindqvist, Östergren & Holme

Exkludering som möjlighet och utmaning
Westerberg

Session 3, torsdag 14 november klockan 13.00-14.15

3 A, Hörsal P1    OBS: Ändrad sal
Tema: Elevers perspektiv och inkludering

3 B, Sal P201    OBS: Ändrad sal
Tema: Skolans samverkan för inkludering

To Include the invisible –a study of what PE practice Becomes in classes where pupils (age 10-11) with Neurodevelopmental Disorders are Integrated
Thorén, Quennerstedt & Maivorsdotter

Gymnasieelevers och skolpersonals erfarenheter och förståelse av inkludering
Öhman

Elevernas upplevelse av behov av anpassningar i gymnasieskolan
Lidström, Hemmingsson & Ekbladh

Kollegialt samarbete kring inkluderande arbete
Bader & Nordlund

Inkluderande lärmiljöer – ett sätt att främja elevers närvaro i skolan
Andersson

Utveckling av inkluderande lärmiljöer på en F-6 skola
Östlund, Andersson, Segerby & Rudin